Sökning: "Gunilla Ljung"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Gunilla Ljung.

  1. 1. Skolpersonals syn på inkludering av barn med intellektuell funktionsnedsättning i olika skolformer. : En intervjustudie i tre svenska kommuner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Gunilla Lind Johansson; Maria Ljung Jonsson; Bettina Nordin; [2018]
    Nyckelord :förskola; grundskola; särskola; förutsättningar och hinder; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; systemteori; yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att undersöka hur några yrkesroller inom förskola, grundskola och särskola såg på inkludering av barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning i ordinarie verksamhet. Förskolan ska bereda plats för alla barn, sedan erbjuds grundskolan eller särskolan som två parallella skolformer. LÄS MER

  2. 2. Behovet av pedagogisk projektledning i interna förändringsprojekt

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för informatik och projektledning

    Författare :Gunilla Hedström; Maria Pertun; [2013]
    Nyckelord :internal change project; project management; project manager; pedagogical project managers; pedagogical skills; change management; change manager; project procurer; project beneficiary; interna förändringsprojekt; projektledning; projektledare; pedagogiska projektledare; pedagogiska kompetenser; pedagoger; förändringsledning; förändringsledare; projektbeställare; projektmottagare;

    Sammanfattning : Studien utgår från att interna förändringsprojekt inte alltid lyckas men de behövs för att anpassa och modernisera organisationen. Det är ett sätt att hantera den snabba förändringstakten i samhället och konkurrensen med andra. Antalet projekt ökar liksom kraven på resultat och på vad projektledaren ska kunna. LÄS MER

  3. 3. Komplement, konkurrent eller verktyg : Aktörsperspektiv på datoranvändning på en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Helen Fredriksson; Kristina Jansson; Gunilla Limé; [2010]
    Nyckelord :computer; computer use; pedagogical tool; preschool; learning; care; fosterage; education; dator; datoranvändande; pedagogiskt verktyg; förskola; lärande; omsorg; fostran; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och belysa synsätt på datoranvändandet som pedagogiskt verktyg i förskolan ur pedagog-, barn-, föräldra- samt skolledarperspektiv, det vill säga ur olika aktörers perspektiv. Forskning om datoranvändande i förskolan är marginell, varför ambitionen med studien är att i någon mån bidra till kunskap inom området. LÄS MER