Sökning: "Gunilla Maria"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Gunilla Maria.

  1. 1. Hur arbetar pedagoger med inskolning i förskolan? : Enkätstudie om pedagogernas arbete med inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Sjöberg Ström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract I min utbildning till förskollärare vaknade intresset för inskolning och ankytning i förskolan. med inskolningen i förskolan. Hur pedagogerna arbetar med inskolningen i förskolan när de minsta barnen kommer för inskolning i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Genus i deckare : En studie om deckargenrens potential i undervisningen ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Matilda Wennberg; [2021]
    Nyckelord :genusteori; deckargenre; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : This essay examines how crime fiction can be used in the teaching of values in the Swedish upper secondary school. Three crime books from the bestseller list 2019 has been analysed using gender theory and a didactic literature theory. LÄS MER

  3. 3. Från Afghanistan till Sverige : En tillbakablick på afghanska ensamkommande flickors förväntan över karriärvägar samt mötet med studie- och yrkesvägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Gunilla Holmström; Maria Larsson; [2021]
    Nyckelord :Afghanistan; unaccompanied girls; language introduction; study and career guidance; Afghanistan; ensamkommande flickor; språkintroduktion; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : I gränslandet mellan barn- och vuxenliv ställs ungdomar inför många utmaningar. Under denna komplexa period finns bland annat en förväntan, att denne på ett vuxet och moget sätt, ska hantera och ta beslut om framtida utbildning och karriär. Samtidigt som det sker ett sökande efter identitet och tillhörighet. LÄS MER

  4. 4. Skolpersonals syn på inkludering av barn med intellektuell funktionsnedsättning i olika skolformer. : En intervjustudie i tre svenska kommuner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Gunilla Lind Johansson; Maria Ljung Jonsson; Bettina Nordin; [2018]
    Nyckelord :förskola; grundskola; särskola; förutsättningar och hinder; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; systemteori; yrkesroll;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att undersöka hur några yrkesroller inom förskola, grundskola och särskola såg på inkludering av barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning i ordinarie verksamhet. Förskolan ska bereda plats för alla barn, sedan erbjuds grundskolan eller särskolan som två parallella skolformer. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av övervikt och fetma hos barn i förskoleåldern : Föräldrars påverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Gunilla Gillberg Ek; Maria Ståhl; [2017]
    Nyckelord :Child; impact; obese; overweight; parent; Barn; fetma; föräldrar; påverkan; övervikt;

    Sammanfattning : Övervikt och fetma som uppkommer i barnaåren kan påverka livskvalitén negativt även i vuxen ålder. Det är därför av största vikt att arbeta för att barn skall uppnå en hälsosam vikt redan under förskoleåldern. LÄS MER