Sökning: "Gustav Borsgård"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Gustav Borsgård.

  1. 1. Skönlitteratur och värdegrund : Några gymnasielärares tankar om litteraturundervisning och förmedling av värden till elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ingmar Danielsson; [2023]
    Nyckelord :Boksamtal; deliberativa samtal; litteraturdidaktik; litteratursamtal; litteraturundervisning; narrativ fantasi; värdegrund; värden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några yrkesverksamma gymnasielärare i svenska arbetar med skönlitteratur i skolan i relation till de värden som skönlitteratur antas förmedla, såsom empati och medmänsklighet, samt hur detta påverkar vilka skönlitterära verk som används i litteraturundervisningen. Studiens syfte är också att undersöka hur dessa lärare tar reda på om skönlitteraturen faktiskt lyckas förmedla önskade värden till eleverna. LÄS MER

  2. 2. Autofiktionens estetik : En undersökning av exemplen Stig Larsson, Marcus Birro och Karl Ove Knausgård

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Gustav Borsgård; [2013]
    Nyckelord :autofiktion; estetik; romantik; knausgård; birro; larsson;

    Sammanfattning : Autofiktion är ett omdiskuterat genrebegrepp som fått ökad aktualitet i Sverige under de senaste decennierna genom en rad verk som positionerat sig på gränsen mellan verklighet och fiktion. Med denna uppsats vill jag lyfta fram tre av dessa verk, nämligen Karl Ove Knausgårds Min kamp (2009), Stig Larssons När det känns att det håller på ta slut (2012) och Marcus Birros Släng alla kartor (2012). LÄS MER

  3. 3. En postmodern litteraturdidaktik? : En undersökning av Hjalmar Söderbergs Doktor Glas och dess litterära ekon i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Gustav Borsgård; [2011]
    Nyckelord :Hjalmar Söderberg; Doktor Glas; postmodernism; didaktik;

    Sammanfattning : Hjalmar Söderberg är en svensk författare vars verk i allra högsta grad lever kvar i våra dagar, vilket visar sig i de mångtaliga omtolkningar på hans romaner som uppkommit under 2000-talet. Med detta arbete vill jag dels analysera Hjalmar Söderbergs mest uppmärksammande roman Doktor Glas (1905), dels utveckla en didaktisering av de sentida pastischer som sprungit ur verket och belysa pastischernas postmoderna tendenser. LÄS MER