Sökning: "Gustav Mann"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Gustav Mann.

  1. 1. The mirage of agreeableness : A study of the impact of free-riding behavior on the sucker-effect

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Psykologi

    Författare :Adnan Suljakovic; Gustav Westerman; [2024]
    Nyckelord :Sucker-effect; free-rider; social loafing; agreeableness; group work; in-group; out-group; dyads; motivational loss;

    Sammanfattning : In group work, the sucker-effect is a motivational loss in which effort is reduced due to feeling taken advantage of when other group members intentionally avoid work, known as free-riding. No previous studies on the sucker-effect have investigated moderating factors that can be attributed to the free-rider. LÄS MER

  2. 2. Skillnader mellan styrketränande och icke-styrketränande individer avseende rörlighet i axel- och höftled samt uthållighet i bålmuskulatur : En tvärsnittsstudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

    Författare :Gustav Örnell; [2023]
    Nyckelord :styrketräning; adaptationer; jämförelse; rörlighet; uthållighet;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfteStyrketräning orsakar morfologiska adaptationer i muskler och senor. Tidigare forskning har identifierat skillnader i vissa kroppsfunktioner för olika typer av styrketränande individer i jämförelse med icke-styrketränande individer. LÄS MER

  3. 3. "Diss ist der Mann, der helfen kann"* : Swedish protection-selling in German illustrated broadsheets, 1630-1633.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Historiska institutionen

    Författare :Kristoffer Bertilsson; [2023]
    Nyckelord :Jan Glete; protection-selling; the fiscal-military state; early modern period; propaganda; illustrated broadsheets; 17th century; the Thirty Years’ War; Gustav II Adolf; Johann Tserclaes Tilly; confessionalism.;

    Sammanfattning : This study examines German illustrated broadsheets that were manufactured and published in the Holy Roman Empire between 1630-1633. They were part of a pro-Swedish media campaign launched soon after the arrival of the Swedish king Gustav II Adolf and the Swedish army in the Holy Roman Empire in June 1630 with the intention to legitimate the Swedish king’s presence in the Holy Roman Empire. LÄS MER

  4. 4. Vem pyntar skyltfönstret?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Markus Albert; Gustav Lill; Henrik Telenius; [2022]
    Nyckelord :Private equity; IPO; operationell utveckling; window dressing; market timing och agency costs; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Vem pyntar skyltfönstret? Seminariedatum: 2022-01-14 Ämne/kurs: FEKH89, Examensarbete i finansiering på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Markus Albert, Gustav Lill och Henrik Telenius Handledare: Håkan Jankensgård Nyckelord: Private equity, IPO, operationell utveckling, window dressing, market timing och agency costs. Forskningsfråga: Finns det någon signifikant skillnad i operationell utveckling efter IPO för PE-finansierade bolag, jämfört med icke PE-finansierade bolag? Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka ifall det finns signifikanta skillnader i operationell utveckling för PE-finansierade och icke PE-finansierade bolag som genomför en IPO i Norden. LÄS MER

  5. 5. LIVSMEDELSVERKET OCH KÄLLOR TILL KOSTINFORMATION : En kvantitativ enkätstudie om förtroendet för Livsmedelsverket och användandet av olika källor till kostinformation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Gustav Hellstrand; Anton Spett; [2022]
    Nyckelord :Livsmedelsverket; kostinformation; sociala medier; kost; källor;

    Sammanfattning : Bakgrund Det har blivit vanligare att använda internet för information om kost. Detta har lett till att det finns mycket information som skiljer sig från offentliga rekommendationer. Tidigare studier har visat att spridda kostbudskap kan skapa förvirring och försämra förtroendet för myndigheter och forskning. LÄS MER