Sökning: "Gustav Ohlson"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Gustav Ohlson.

  1. 1. E-handelsföretag och den fysiska butiken - ett smart varumärkesdrag eller fåfänga?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gustav Haglund; Petra Ohlson; Emma Ahlstedt; [2023]
    Nyckelord :Brand experience; brand image; motives; e-commerce; physical store; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Vad finns det för motiv för e-handelsföretag inom sällanköpshandeln att etablera fysiska butiker? Hur använder e-handelsföretag den fysiska butiken för att skapa brand experience och brand image? Hur påverkar fysiska butiker e-handelsföretagens lönsamhet? Syfte: I denna studie har vi som avsikt att redogöra för varför renodlade e-handelsföretag inom sällanköpshandeln öppnar fysiska butiker, samt undersöka hur den fysiska butiken används för att stärka e-handelsföretagens varumärken med utgångspunkt i teorierna brand experience och brand image. Vidare syftar studien till att skapa en teoretisk grund och ökad förståelse för fenomenet med e-handelsföretag som öppnar fysiska butiker, utifrån ett management perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Dans, fjättrade fjärilar och påskägg : En bild- flera tolkningar

    Magister-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Nyqvist; [2012]
    Nyckelord :religionspsykologi; visual studies; visuell studie; bilder; fotografier; symboler; analytisk psykologi; Carl G. Jung; komplexteorin; komplex; typologi; arketypteorin; arketyper; Salvador Dalí; Elisabeth Ohlson Wallin; jungiansk psykologi; ;

    Sammanfattning : I vår vardag utsätts vi hela tiden för bilder av olika slag, vissa påverkar oss på ett medvetet plan medan andra verkar gå oss obemärkt förbi. Vad är det som gör att vissa bilder påverkar oss mer än andra? Vad sätter bilderna igång inom oss? Vi tolkar allt vi ser utifrån våra egna referensramar vilket gör att en bild kan ha otaliga betydelser, allting ligger hos betraktaren. LÄS MER