Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. KAN AKTIV FONDFÖRVALTNING VARA ETT VÄGVINNANDE KONCEPT? : En analys av den svenska fondmarknaden i tider av ekonomisk osäkerhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : I denna studie så undersöks om aktivt förvaltade fonder presterar bättre än passivt förvaltade fonder i perioder med ekonomisk osäkerhet. Aktiva fonder syftar till att generera överavkastning genom aktiva val av värdepapper och “marknadstiming”, samtidigt som passiva fonder strävar efter att replikera avkastningen hos ett specifikt marknadsindex. LÄS MER
2. Prediktivt underhåll av transformatorstationer genom automatisk analys av störningsdata i COMTRADE-filer
M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistikSammanfattning : Arbetet beskriver möjligheten att kunna utföra prediktivt underhåll med hjälp av information frånCOMTRADE störningsfiler. En mjukvarualgoritm som hämtar tidsförlopp för händelser som uppstårvid störningar och kan ge indikationer på ifall reläer eller strömbrytare faller utanför optimalaarbetsförhållanden har utvecklats. LÄS MER
3. Tredimensionell händelse- och kartvisualisering
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Följande rapport beskriver implementationen av projektet Smart City, ett system som visuellt representerar händelser i realtid i Linköping. Dessa händelser hämtades från öppna datakällor som exempelvis Polisen och SMHI. Händelserna representerades på en tredimensionell karta över staden. LÄS MER
4. Optimalt lärande: Utvecklandet av en matematikapplikation för grundläggande aritmetik
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Den här rapporten beskriver ett projektarbete i kursen TDDD96 - Kandidatprojekt i programvaruutveckling vid Linköpings universitet våren 2022. I projektet utvecklade åtta datateknologstudenter en matematikapplikation utifrån en beställning av ett forskningssamarbete mellan institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI) och institutionenför beteendevetenskap (IBL) vid Linköpings universitet. LÄS MER
5. Strategier för att resonera proportionellt : En litteraturstudie om elevers val av strategi vid olika typer av proportionalitetsproblem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Att kunna resonera proportionellt är en grundläggande förmåga som elever behöver utveckla i grundskolan. Många elever upplever dock utmaningar med att resonera proportionellt, vilket kan leda till problem med den högre matematiken. LÄS MER