Sökning: "Gymnasieelevers syn på skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden Gymnasieelevers syn på skolan.

  1. 1. "Jag får alltid lite ångest av att prata om och tänka på framtidens klimat" : Gymnasieelevers syn på sin klimatpåverkan och klimatångest, samt på skolans undervisning av miljö, klimat och hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Johanna Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Biologi; gymnasieelever; hållbar utveckling; klimatångest; miljö; naturkunskap; oro; skola; undervisning.;

    Sammanfattning : Illavarslande rubriker om klimatet och klimatångest har blivit allt vanligare i dagens samhälle. Debatter och diskussioner om global uppvärmning, klimatförändringar och konsekvenser av dessa verkar endast stiga i intresse. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers syn på kemiundervisning : ”Bästa undervisningen” ur ett elevperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Gustav Arbrandt; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I utbildningen till att bli lärare möts vi kontinuerligt av olika undervisningsteorier och fördelarna med dessa ur ett vetenskapligt perspektiv. Teorierna är skapade av forskare, kursdokument har formulerats av Skolverket och politiker slår gärna ett slag för hur de tycker att undervisningen ska skötas. LÄS MER

  3. 3. Modersmålsanvändning i svenska som andraspråksundervisning : En kvalitativ intervjustudie av sex gymnasieelevers uppfattningar om lärarens inställning till elevernas modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Bahar Cakir; [2023]
    Nyckelord :Translanguaging; modersmål; svenska som andraspråk; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en ökad förståelse för hur andraspråkselever uppfattar lärarens syn på elevernas modersmål utifrån ett elevperspektiv. Studien har utgått ifrån kvalitativa intervjuer med sex andraspråkselever på gymnasienivå. LÄS MER

  4. 4. Hoppas jag hamnar i en bra grupp… : En kvalitativ undersökning om gymnasieelevers upplevelser av möjligheter och utmaningar med grupparbete

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Helena Bonnevie; [2022]
    Nyckelord :Group work; teamwork; group dynamics; collaborative learning; cooperative learning; Grupparbete; samarbete; gruppdynamik; kollaborativt lärande; kooperativt lärande;

    Sammanfattning : Studien belyser gymnasieelevers upplevelser och erfarenheter av grupparbete och beskriver ur ett fenomenologiskt perspektiv hur gymnasieelever ser möjligheter och utmaningar med grupparbete som undervisningsmetod samt hur deras erfarenheter av grupparbete kan bidra till lärares planering och genomförande av grupparbeten i undervisningen. Grupparbete är ett rikt beforskat område och som ofta får ett didaktiskt fokus. LÄS MER

  5. 5. ”Jag är själv inte särskilt troende, men jag tycker att religion är viktigt” : En kvalitativ intervjustudie om gymnasieelevers syn på religionskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Frida Palm; Dilan Rahman; [2022]
    Nyckelord :religionsdidaktik; interkulturalitet; interkulturellt perspektiv; existentiella frågor; livssyn; religionskunskap; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete i religionsdidaktik med syfte att beskriva hur gymnasieelever som studerar religionskunskap talar om sin uppfattning om religionsämnet och religionens betydelse för dem. Intervjuerna i studien fokuserade på gymnasieelevernas förväntningar på religion, livsfrågor och undervisning. LÄS MER