Sökning: "Gymnasieläroböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade ordet Gymnasieläroböcker.

  1. 1. Läromedel i fysik ur ett genusperspektiv : En innehållsanalys av läroböcker i fysik utifrån jämställdhet och genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Emmanuel Markatatos; [2020]
    Nyckelord :gender; high school; image analysis; physics; text analysis; textbook analysis; bildanalys; fysik; genus; gymnasiet; kön; läroboksanalys; läroböcker; textanalys;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks tre gymnasieläroböcker i fysik ur ett genusperspektiv. Syftet är attgranska hur mycket utrymme kvinnorna får i förhållande till männen och på vilket sätt manväljer att presentera rollfördelningen mellan dessa. LÄS MER

  2. 2. Skrivdiskurser i läroböcker : En studie av gymnasieläroböcker i svenska 1971 - 2017

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Katarina Öhlin; [2020]
    Nyckelord :läromedelsanalys; skrivdiskurser; svenskämnet; gymnasieskolan; lärobok;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra fem läroböcker i svenska för gymnasiets första år med fokus på vilka skrivdiskurser som lyfts fram i läroböckerna samt hur dessa syns i böckerna. Den teoretiska utgångspunkten är teori om skrivdiskurser. LÄS MER

  3. 3. Programmering som verktyg för problemlösning i matematik : En innehållsanalys av gymnasieläroböcker i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Robert Celik; [2020]
    Nyckelord :Imitative reasoning; creative reasoning; mathematics textbooks; upper secondary school; textbooks analysis; Imitativt resonemang; kreativt resonemang; matematikläromedel; gymnasieskolan; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Som ett led i att stärka den digitala kompetensen i den svenska skolan så beslöt regeringen2017 att införa användandet av programmering i matematikämnet. Sedan höstterminen 2018 så har flertalet matematikkurser för gymnasiet fått uppdaterade kursplaner med tillägget att programmering ska användas som verktyg för problemlösning. LÄS MER

  4. 4. Energi som fysikbegrepp och samhällsfråga : En jämförande innehållsanalys av gymnasieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Peter Norrman; [2019]
    Nyckelord :energy; sustainable development; contents analysis; textbooks; physics; science studies; scientific literacy; socio-scientific issues; upper secondary school; education in physics; energi; hållbar utveckling; innehållsanalys; läroböcker; fysik; naturkunskap; scientific literacy; SNI; gymnasieskolan; fysikundervisning;

    Sammanfattning : Enligt 2011 års läroplan för gymnasieskolan ingår det i fysikämnet att eleverna ska kunna delta i samhällsdebatten och diskutera etiska frågor från ett naturvetenskapligt perspektiv. Hållbar utveckling kan bidra till förståelse för fysikens betydelse i samhället, där energibegreppet, energiresurser och energianvändning för ett hållbart samhälle ingår i kursen Fysik 1. LÄS MER

  5. 5. ”God hälsa handlar alltså lika mycket om knoppen som om kroppen” : En diskursanalytisk och komparativ studie av två läroböcker för idrottsämnet författade åren 1988 och 2012

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Joel Aginger; [2019]
    Nyckelord :idrott och hälsa; hälsoskildring; fysisk aktivitet; välbefinnande; läromedel;

    Sammanfattning : Ungdomar når inte upp till rekommenderade dosen av fysisk aktivitet, den psykiska ohälsan har ökat, samtidigt som många ungdomar inte trivs i skolan. Idrottsämnet som innefattar undervisning om hälsa har visat sig betona den fysiska hälsan framför den psykiska och sociala hälsan. LÄS MER