Sökning: "Gymnasieskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 2623 uppsatser innehållade ordet Gymnasieskolan.

  1. 16. Gymnasieskolan som en salutogen arbetsplats : En kvalitativ studie om gymnasielärares uppfattning om vad som gör en arbetsplats hälsosam.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Anna Englastad; [2024]
    Nyckelord :KASAM; salutogen arbetsplats; gymnasielärare; meningsfullhet; begriplighet; hanterbarhet;

    Sammanfattning : Gymnasielärare har ett stressigt och komplext jobb, för att få lärare att stanna kvar i yrket behöver forskning bedrivas kring vad som är salutogent med arbetet. Studier har tidigare utförts kring hur teorin om en känsla av sammanhang (KASAM) kan användas för att arbeta salutogent. LÄS MER

  2. 17. Högläsning som metod i gymnasiet : En intervjustudie om svensklärares användning av högläsning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Erica Nilsson; Beatrice Liber; [2024]
    Nyckelord :högläsning; gymnasiet; svenska; läsmetod;

    Sammanfattning : I vår inledande studie, Läsfrämjande undervisning i gymnasieskolan (2023), genomförde vi en systematisk litteraturstudie om läsfrämjande undervisning och fann att högläsning för gymnasieåldern inte är lika vanligt förekommande som andra läsmetoder. Denna observation väckte vår nyfikenhet och ledde oss till beslutet att med en kvalitativ ansats undersöka hur svensklärare ser på högläsning i sin undervisning på gymnasiet och hur de relaterar sin syn till sina undervisningsmetoder. LÄS MER

  3. 18. Obligatoriskt betygsunderlag eller kreativt redskap? : Lärares och elevers erfarenheter av och syn påarbetsprocessdokumentation i bild och form i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Mats Eriksson; Elise Léonin; [2024]
    Nyckelord :portfoliometodik; metakognition; Gy11; bildundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att få en djupare förståelse för lärares och elevers erfarenheter av, och syn på, elevens egen arbetsprocessdokumentation (portfoliometodik) igymnasieskolans bild- och formkurser. Semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomfördes med sex bildlärare på fem gymnasieskolor, och en kvantitativ enkätundersökning i tre klasserpå tre gymnasieskolor som besvarades av sammanlagt 50 elever. LÄS MER

  4. 19. Författarporträtt ur ett genusperspektiv : En textanalytisk undersökning om hur läromedel i ämnet svenska för gymnasieskolan skildrar två arbetarförfattare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sabina Lundqvist; [2024]
    Nyckelord :Författarporträtt; läromedelsanalys; gymnasieskolan; genus; diskurs; tema-rema; attribut; Moa Martinsson; Vilhelm Moberg;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar läromedel för svenska ämnet för gymnasieskolan från 1970-talet och framåt. Syftet med analysen är att undersöka hur författarporträtten från olika tidsperioder presenterar arbetarförfattarna Moa Martinsson och Vilhelm Moberg. LÄS MER

  5. 20. Den artificiella intelligensens begynnelse i skolväsendet – ChatGPT och validitetsproblemet med summativ skrivbedömning i gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :David Nyqvist; [2023-12-13]
    Nyckelord :ChatGPT; AUA; gymnasieskolan; svenska; fusk; bedömning; summativ bedömning; skrivbedömning; AI; validity; upper secondary school; Swedish; cheating; assessment; summative assesment; writing assessment;

    Sammanfattning : The present essay examines the apparent problem in the validity of writing assessment in the Swedish upper secondary school. The problem lies in the introduction of ChatGPT, which the students can use to write abstract texts of high quality. The main analyzing tool to examine this problem is Bachman’s (2005) assessment use argument (AUA). LÄS MER