Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tillitsbaserad styrning ochledning, någonting nytt? : En kvalitativ studie av styrförändringar i enkommunal skola

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Hampus Torslén; Cleo Cadeskog; [2023]
    Nyckelord :New public management; trust based management; public sector; school; New Public Management; Tillitsbaserad styrning och ledning; styrförändring; offentlig sektor; skola;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tillisbaserad styrning och ledning (TBSL) har under de senaste årenkommit att bli allt mera populärt. TBSL kan ses som en motreaktion till kritiken mot dentidigare rådande styrfilosofin New Public Management (NPM). LÄS MER

  2. 2. Ett akademiskt språkbruk : En jämförande studie av elevers produktiva akademiska ordförråd i kurserna svenska 3 och svenska som andraspråk 3 på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ottilia Plomér Sundqvist; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; svenska; OVIX; token; ordtyper; nationella prov; akademiska ord; akademiskt skrivande; gymnasium;

    Sammanfattning : Idag förväntas gymnasieelever utveckla färdigheter i att skriva akademiska texter och använda ett akademiskt språkbruk. Tidigare forskning har undersökt elevtexter i kursen svenska 3 (SVE), men inte kursen svenska som andraspråk 3 (SVA). LÄS MER

  3. 3. To Activate, Expose and Elicit thinking : a three step journey Teacher actions and student thinking in 18 Swedish mathematics classrooms in upper secondary

    Master-uppsats, KTH/Lärande

    Författare :Carina Bark; [2023]
    Nyckelord :mathematical thinking; classroom observations; thinking progression; higher order thinking skills; HOTS; mathematics education; upper secondary; matematiskt tänkande; klassrumsobservationer; högre ordningens tänkande; tänkande-progression; HOTS; matematikundervisning; gymnasium;

    Sammanfattning : Today’s research, as well as current Swedish governance documents, stress the high importance of developing students’ abstract, individual and critical thinking in mathematics education. The needs for such quality thinking however stand in stark contrast to the ‘traditional mathematics education’, which cannot be expected to develop such thinking. LÄS MER

  4. 4. Kunskap om Den kvinnliga idrottstriaden och Relativ Energibrist inom Sport : En enkätundersökning bland unga kvinnliga idrottare och tränare på idrottsgymnasium

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Kim Franklin; [2023]
    Nyckelord :Young female athletes; sports gymnasiums; coaches; knowledge; security; support; Unga kvinnliga idrottare; idrottsgymnasium; tränare; kunskap; trygghet; stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Varje år utbildar Sveriges Riksidrottsgymnasier (RIG) ca 1200 ungdomar med målet att nå internationell nivå inom sin idrott. Studier har visat att ca 32% av de kvinnliga eleverna har någon form av menstruationsdysfunktion vilket kan vara en av konsekvenserna vid låg energitillgänglighet (LEA). LÄS MER

  5. 5. Skolans påverkan på individens kreativitet och lärande : En jämförande analys av individers personliga upplevelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alexander Feuk; [2022]
    Nyckelord :kreativitet; skola; gymnasium; pedagogik; Waldorfpedagogik; Waldorf; undervisning; utveckling; inlärning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vilken inverkan skolan har på elevers kreativa utveckling och inlärning där fokus ligger på elever som studerar eller tidigare studerat estetiska ämnen på gymnasial nivå. I studien jämförs två pedagogiska tillvägagångssätt för undervisning, kommunal pedagogik och Waldorfpedagogik. LÄS MER