Sökning: "HÖGSKOLAN DALARNA svenska som andraspråk"

Visar resultat 21 - 25 av 141 uppsatser innehållade orden HÖGSKOLAN DALARNA svenska som andraspråk.

  1. 21. Muntlig lärarrespons för vuxna inlärare i svenska som andraspråk i en nätbaserad undervisningskontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Sophie Wretman; [2022]
    Nyckelord :respons; svenska som andraspråk; nätbaserad undervisning; vuxna inlärare;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om muntlig lärarrespons för vuxna inlärare i svenska som andraspråk i en nätbaserad undervisningskontext. Syftet med uppsatsen är att undersöka muntlig lärarrespons i en nätbaserad undervisningskontext för vuxna inlärare i svenska som andraspråk genom att rikta fokus mot lärares såväl uttalade användning av respons som uppfattningar om respons. LÄS MER

  2. 22. Visa mig ordet! : Användning av visuella inslag vid inlärning av löst sammansatta partikelverb hos vuxna andraspråkselever

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Jimmy Kremnev; [2022]
    Nyckelord :partikelverb; ordförråd; ordinlärning; visuella sinnesintryck;

    Sammanfattning : Learning a second language (L2) is in many ways a different process comparing to learning the first language (L1). There are many theories that describe language acquisition. Yet there are still many unanswered questions. LÄS MER

  3. 23. En intervjustudie om lärares erfarenheter av och attityder till att inkludera elevernas förstaspråk i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Malmberg Chhimy; [2022]
    Nyckelord :Attityder; flerspråkighet; translanguaging; interdependensteorin; identitet; pedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka gymnasielärares erfarenheter av och attityder till att använda elevernas förstaspråk i undervisningen. I denna kvalitativa studie samlades data in genom semistrukturerade intervjuer med fem gymnasielärare i svenska som andraspråk. LÄS MER

  4. 24. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på språkintroduktion : En kvalitativ studie om ämneslärares beskrivningar av och reflektioner kring språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på Introduktionsprogrammet språkintroduktion

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Angela Gabrielsson; [2021]
    Nyckelord :språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; nyanlända; språkintroduktion; ämneslärare; kompetensutveckling; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : För att främja elevers språk- och kunskapsutveckling i allmänhet, och nyanlända elevers i synnerhet, behöver all undervisning i skolan präglas av språk- och kunskapsutvecklande aktiviteter. Med andra ord ska inte bara lärare i svenska som andraspråk, utan även ämneslärare, bedriva en undervisning där elevernas språk och kunskaper utvecklas parallellt. LÄS MER

  5. 25. Användningen av akademiska ord i skriftlig produktion bland andraspråksinlärare på gymnasienivå : Lexikal kompetens och frekvens

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Thomas Hjerth; [2021]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; akademiskt ordförråd; skriftlig produktion; lexikal kompetens; frekvens.;

    Sammanfattning : Tillämpningen av ordförrådet är, även för en andraspråksinlärare på avancerad språkfärdighetsnivå, förenat med svårigheter, och utgör oftast den begränsade faktorn.Syftet med studien är att utöka kunskapen om lexikal kompetens och frekvens i användning av akademiska ord i andraspråksinlärares skriftliga textproduktioner på gymnasienivå. LÄS MER