Sökning: "HÖGSKOLAN DALARNA svenska som andraspråk"

Visar resultat 6 - 10 av 141 uppsatser innehållade orden HÖGSKOLAN DALARNA svenska som andraspråk.

  1. 6. Transspråkande i SFI : En kvalitativ intervjustudie om lärares uppfattningar om transspråkande i SFI

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Ana Vujovic; [2023]
    Nyckelord :transspråkande i sfi; flerspråkighet som resurs;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom en intervjustudie undersöka tre andraspråktalande SFI-lärares uppfattningar om bemötandet och tillvaratagandet av deras flerspråkighet i undervisningen och i skolan. Resultatet visar att lärarna uppfattar att deras flerspråkighet tas tillvara till viss del. LÄS MER

  2. 7. ”Tankarna finns” : Lässtrategier och textsamtal inom skönlitteraturundervisning i svenska som andraspråk på språkintroduktionsprogrammet – fyra lärares berättelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Valentina Ciampi; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; undervisning; lässtrategier; textsamtal; språkintroduktionsprogram;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks fyra lärares arbete med lässtrategier och textsamtal inom läsförståelse av skönlitteratur i ämnet svenska som andraspråk, med utgångspunkt i deras berättelser. Lärarna jobbar på språkintroduktionsprogrammets olika nivåer. Uppsatsens teoretiska utgångspunkt är den sociokulturella teorin för lärande. LÄS MER

  3. 8. Dokumentation, kartläggning, språkstöd och samverkan kring flerspråkiga barn och elevers språkutveckling i förskolan och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Josephine Helgemo; [2023]
    Nyckelord :dokumentation; kartläggning; samverkan; språkstöd; flerspråkighet; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om på vilka olika sätt pedagoger i förskolan och förskoleklassen dokumenterar och kartlägger flerspråkiga barns språkutveckling, vilket språkstöd som ges vid dessa tillfällen, samt på vilken information som överförs och hur samverkan sker vid övergången från förskola till förskoleklass. För att uppnå studiens syfte användes kvalitativa intervjuer som metod där det insamlade materialet analyserades utifrån det sociokulturella perspektivet och tidigare forskning inom studiens ämnesområde. LÄS MER

  4. 9. Att identifiera och utreda kognitiva kognitiva funktionsnedsättningar hos elever på språkintroduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linda Söderberg; [2023]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; kognitiva funktionshinder; skolans kompensatoriska uppdrag; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka nio sva-lärares, speciallärares och specialpedagogers erfarenheter av att identifiera och utreda språkintroduktionselever med kognitiva funktionsnedsättningar, samt vilka anpassningar och stöd som erbjuds på språkintroduktion. Undersökningen genomfördes med semistrukturerade intervjuer med under hösten 2023. LÄS MER

  5. 10. Social space och andraspråksinlärning : Vuxna andraspråkselevers uppfattningar av sitt social space med sina klasskamrater under covid-19-pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jennifer Orwald; [2022]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; social space; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : The aim of this paper was to investigate how adult second language learners of Swedish have perceived their social space with their classmates during courses that they have studied online due to the COVID-19 pandemic. The research questions that fulfilled this aim looked at (1) the students’ perceptions of three qualities connected to a positive social space: availability, support and trust; and (2) their perceived learning outcomes from the interaction that has taken place within this perceived social space. LÄS MER