Sökning: "Hälsaundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Hälsaundervisning.

  1. 1. ”Det är väl ett sådant ämne där det kan lysa igenom lite, lite tydligare” : en kvalitativ studie om könsmönster och heteronormativitet i idrott- och hälsaundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Linette Kouru; Cecilia Olby; [2020]
    Nyckelord :Genus; könsmönster; heteronormativitet; idrott och hälsa; jämställdhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka könsmönster och heteronormativitet i ämnet idrott och hälsa utifrån ett lärar- och elevperspektiv. Hur arbetar lärarna för att motverka könsmönster i deras idrott- och hälsaundervisning? Hur upplever gymnasieeleverna att deras idrottslärare motverkar könsmönster i deras idrott- och hälsaundervisning?   Hur kan idrottslärarna och elevernas upplevelser av könsmönster kopplas till heteronormativitet i skolämnet idrott och hälsa? Metod Denna studie genomfördes med en kvalitativ metod där öppet riktade intervjuer användes för att ta reda på hur lärare och elever upplever könsmönster och heteronormativitet i ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  2. 2. Att förstå fysisk beröring ur ett intersektionellt perspektiv : En analys av intersektionella faktorer i forskning om fysisk beröring i idrott- och hälsaundervisning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Hannah Lång; Lina Johansson; [2019]
    Nyckelord : Intergenerational touch”; fysisk beröring; intersektionalitet; “idrott och hälsa”;

    Sammanfattning : Fysisk beröring i idrottskontexter har tidigare setts som något självklart och naturligt men ses idag som ett riskabelt beteende. Forskning visar att fysisk beröring är bra för barn och ungas inlärning, men trots detta finns det en rädsla hos lärare inför att använda fysisk beröring i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Läroboken – en tillgång för paradigmskifte? : En kvalitativ diskursanalys av läroböcker i idrott & hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jonas Lessner; Tomas Karlsson; [2017]
    Nyckelord :idrottsundervisning; läroboksanalys; läromedelsanalys; diskursanalys; idrott och hälsaundervisning; ämnesdiskurser;

    Sammanfattning : Sammanfattning Forskning visar att frågor kring vad, hur och vilken kunskap som ska läras ut i ämnet idrott och hälsa framstår som otydligt i praktiken. Diskurser som tidigare identifierats i ämnets praktik är inte alltid kompatibla med kunskapsuppdraget. LÄS MER

  4. 4. Killar är bättre än tjejer... eller? : En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med och resonerar kring en jämställd undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Frida Olausson; Jonas Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Aktivitetsval; feministisk poststrukturalism; idrottsdidaktisk reflektion; jämställdhet;

    Sammanfattning : Idrott och hälsa är ett ämne vars innehåll ska behandla mycket, såväl teoretiska som praktiska inslag. Att lyckas med en sådan undervisning och samtidigt verka för skolans centrala värdegrund vad det gäller arbetet med en jämställd prägel på undervisningen är inte enkelt. LÄS MER

  5. 5. "Måste vi prata om det här igen?" : En undersökning om hur gymnasielärare behandlar hälsa och livsstil i undervisningen i ämnet Idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Oscar Zettergren; Mathias Erkkilä; [2014]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Gymnasieskola; Intervju; Lärare; Hälsaundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka gymnasielärares, i ämnet Idrott och hälsa, erfarenheter av undervisningen i hälsa, vilka utmaningar de ställs inför i sin hälsaundervisning samt deras värderingar kring ämnets betydelse. Metod Metodvalet för studien föll på en kvalitativ samtalsintervju, eftersom det var relevant för studien att få ta del av de intervjuades berättelser utifrån den enskilde personens perspektiv. LÄS MER