Sökning: "Hälsoperspektivet"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade ordet Hälsoperspektivet.

  1. 1. Elevers upplevelser av hur hälsoperspektiv kopplat till MAT tas upp i hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Ingargiola Alessandra; Övergaard Pua; [2023]
    Nyckelord :Mat; hälsoperspektiv; ungdomar; hem- och konsumentkunskap; HKK;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Bakgrund Hem- och konsumentkunskap (HKK) är ett viktigt skolämne som syftar till att ge elever nödvändiga verktyg för att bli medvetna konsumenter. Livsmedelsverkets nya kostråd innebär att äta mer mat från växtriket och mindre från djurriket, att äta lagom mycket och att röra på sig. LÄS MER

  2. 2. Mindfulness och välbefinnande: En kvantitativ enkätundersökning och explorativ analys om sambandsfaktorer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Lawrencia Gyan; Jonna Kotivesi; [2021-08-30]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; mindfulness; Self-Determination Theory; välbefinnande;

    Sammanfattning : Introduktion: Intresset för mindfulness har ökat kraftig tunder de senaste årtiondena vilket har resulterat i att även forskning inom ämnet har exploderat. Det holistiska hälsoperspektivet, som står i centrum i hälsopromotion, tar hänsyn till såväl fysiska, psykiska som emotionella aspekter vad gäller välbefinnande. LÄS MER

  3. 3. Elevers uppfattningar om syftet med ämnet idrott och hälsa : en kvalitativ studie om elevers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Daniel Dronsfield; Thomas Andrén Bahnson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att undersöka högstadieelevers uppfattningar om vad syftet med idrott- och hälsaundervisningen kan vara samt att undersöka elevernas uppfattningar om vilka förmågor som deras undervisning ämnar utveckla. Frågeställningar som studien besvarar är: Vad uppfattar eleverna att syftet med idrott- och hälsaundervisningen kan vara? Vilka förmågor uppfattar eleverna att deras idrott- och hälsalektion ämnar utveckla? Metod Denna studie antar en kvalitativ ansats. LÄS MER

  4. 4. Planering för folkhälsa – ska vi gå eller är vi ute och cyklar? : Hur aktörer i Stockholmsregionen beaktar hälsoperspektivet och hälsoekonomi i planeringsprocesser

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Frida Simensen; Anders Wahlström; [2021]
    Nyckelord :Folkhälsa; folkhälsoperspektivet; gång- och cykelplanering; samhällsplanering; hälsoekonomi; aktivt resande;

    Sammanfattning : Denna studie har utgått från att samhällsplaneringen, genom gång- och cykelplanering, kan bidra mer till att öka nivån av fysisk aktivitet och därmed bidra till förbättrad folkhälsa. Syftet med studien har varit att undersöka hur folkhälsoperspektivet och hälsoekonomi idag tas i beaktning och influerar aktörer som arbetar med gång- och cykelsatsningar i Stockholmsregionen. LÄS MER

  5. 5. Hur lärare arbetar med hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Fredrik Ignberg; Oskar Sandberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER