Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Skolsköterskors erfarenhet av att arbeta med att främja fysisk aktivitet hos elever : En systematisk litteraturöversikt
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: Forskning visar på att regelbunden fysisk aktivitet bland barn och unga har flera positiva effekter på hälsan, både fysiskt och psykiskt. Dock är det allt för få som når upp till rekommendationen om minst en timmes fysisk aktivitet per dag. LÄS MER
2. Behöver du stöd att lägga undan skärmen? : Skolsköterskans arbete med barns skärmtid - En integrativ litteraturöversikt
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : I dagens moderna samhälle är den digitala tekniken en stor del av vår vardag och ses som ett relativt nytt samhällsproblem. Under det senaste decenniet har användandet av digital teknik ökat explosionsartat i alla åldersgrupper i samhället. Barn och unga är idag mer stillasittande än förr och skärmtiden prioriteras framför aktiv lek. LÄS MER
3. Skolsköterskors erfarenhet av att arbeta med att främja fysisk aktivitet hos elever : En systematisk litteraturöversikt
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: Forskning visar på att regelbunden fysisk aktivitet bland barn och unga har flera positiva effekter på hälsan, både fysiskt och psykiskt. Dock är det allt för få som når upp till rekommendationen om minst en timmes fysisk aktivitet per dag. LÄS MER
4. Skolsköterskors upplevelse att arbeta med psykisk ohälsa hos barn och ungdomar i åldrarna 6-15 år : En allmän litteraturstudie
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Introduktion: Allt fler barn och ungdomar, både nationellt och internationellt lider av psykisk ohälsa och det finns olika faktorer som bidrar till detta. För många individer börjar den psykiska ohälsan redan i lågstadieåldern och leder till negativa konsekvenser senare i livet. LÄS MER
5. Skolsköterskans erfarenheter av att identifiera psykisk ohälsa hos elever : En kvalitativ intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa ökar hos barn och ungdomar och är ett stort samhällsproblem. Skolsköterskan träffar alla elever i skolan genom hälsosamtalet. Om skolsköterskan identifierar elever som visar tecken på psykisk ohälsa kan tidiga insatser sättas in för att stötta elever och minska risken för allvarlig psykisk ohälsa. LÄS MER