Sökning: "Hästunderstödda insatser"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Hästunderstödda insatser.
1. Ridlärarens/tränarens bemötande av ungdomar med ätstörning
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and BiochemistrySammanfattning : Att upptäcka en elev med ätstörning är svårt då det inte alltid syns på utsidan. Ätstörning handlar snarare om en orättvis självbild, negativa tankar och känslor om sig själv. Elever med ätstörningar är därför en utmaning för ridlärare och tränare då kunskapen ofta brister. LÄS MER
2. Ett sätt att nå flera nivåer av rörelse samtidigt: Fysioterapeuters erfarenheter av att arbeta med Hästunderstödd terapi
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för samhällsmedicin och rehabiliteringSammanfattning : Introduktion: Hästunderstödd terapi (HUT) är ett växande kunskapsområde där studier visat välgörande effekter i flertalet patientgrupper. Att beskriva HUT generellt har försvårats av metodologiska orsaker. LÄS MER
3. Hästunderstött lärande för elever med problematisk skolfrånvaro : erfarenheter från svenska hästverksamheter
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and HealthSammanfattning : Many pupils today struggle with attending school regularly. For some pupils, the school absence become a major issue that can cause severe consequences for development of their knowledge and social skills. LÄS MER
4. ''Tänk om jag inte fått komma hit, då hade jag fortfarande varit inlagd och lika sjuk'' : En kvalitativ studie om hästunderstödda insatsers påverkan på människors psykiska hälsa.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : I Sverige lider många personer av långvarig psykisk ohälsa, vilket tyder på att de behandlingsmetoder som först och främst erbjuds idag inte hjälper alla i samhället. Syftet med denhär studien är därför att lyfta kunskap om alternativa behandlignsmetoder med fokus på hästunderstödda insatser. LÄS MER
5. Hästen i lärande och utveckling : En intervjustudie om hur hästunderstödda insatser kan bidra till individens förändringsprocess
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om hur professionella upplever att hästunderstödda insatser (HUI) bidrar till utveckling hos individer. Den metodologiska utgångspunkten för undersökningen är en kvalitativ ansats med hermeneutiskt perspektiv, datainsamlingen utgick från semistrukturerade intervjuer. LÄS MER