Sökning: "Hållbar utveckling HU"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Hållbar utveckling HU.

  1. 1. Håller det? : Studie av hållbar utveckling i läroböcker och läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Dahl; Amos Lundkvist; [2023]
    Nyckelord :Utbildning för hållbar utveckling; hållbar utveckling; samhällskunskap; gymnasiet; selektiva undervisningstraditioner; dimensioner av hållbar utveckling; ramfaktorteori; meningserbjudande; läroboksanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker sambandet mellan läroplaner och läroböcker för samhällskunskap på gymnasienivå över tid utifrån hur hållbar utveckling framställs. Utbildning för hållbar utveckling har fått en mer betydande roll till samhällskunskapsundervisningen utifrån de globala målen för Agenda 2030, specifikt delmål 4.7. LÄS MER

  2. 2. Swedish occupational therapists’ views and experiences regarding use of the ADL-taxonomy in clinical practice.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Claire Hu; [2023]
    Nyckelord :Activities of daily living ADL ; assessment of ADL; environmental factors; professional development; standardized instrument; work environment.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Background: The ADL-taxonomy as an assessment instrument shows high validity and reliability in the clinical research, but there is no study about occupational therapists’ experiences of using the ADL-taxonomy in clinical practice. It is important to study the users’ experiences and views to improve implementation of evidence-based methods such as the ADL-taxonomy. LÄS MER

  3. 3. Modelling the Human-Flood Interactions : Effects of different societal risk perceptions on flood losses

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Zhixian Hu; [2022]
    Nyckelord :Socio-hydrological modelling; risk perception; flood risk management; Sociohydrologisk modellering; riskperception; hantering av översvämningsrisk;

    Sammanfattning : Can one society’s flood risk perception and management strategy impact the neighbouring society? This study applies a socio-hydrological model to four ideal types of society living along the same river. These societies have various rationalities and risk perceptions: risk-controlling, risk-monitoring, risk- neglecting and risk-downplaying. LÄS MER

  4. 4. Tillblivelsen av undervisning för hållbar utveckling inom förskollärarutbildningarna : En diskursanalys av förskollärarprogrammens kursplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Ekwall; [2022]
    Nyckelord :Early childhood education; education for sustainable development; early childhood teacher education; agency; discourse analysis; Förskola; undervisning för hållbar utveckling; förskollärarutbildning; aktörskap; diskursanalys;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling (HU) har under senare årtionden fått en alltmer given plats inom förskolan. Både på policynivå och inom forskning betonas barns kritiska tänkande och aktörskap inom ramen för utbildning om HU samt att HU består av tre sammanlänkade dimensioner: den miljömässiga, sociala och ekonomiska dimensionen. LÄS MER

  5. 5. HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAPS BIDRAG TILL HÅLLBAR UTVECKLING : En studie om årskurs 9 elevers engagemang och förändringsbeteende i Skåne

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Viola De Carlo; Chatarina Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Home Economisc; Suistainable Development; grade 9th; County of Skåne; Hem- och konsumentkunskap; hållbar utveckling; årskurs 9; Skåne; handlingskompetens; familjepåverkan; förändringsbeteende;

    Sammanfattning : Bakgrund Agenda 2030 för hållbar utveckling (HU) är den största utmaningen för mänskligheten och Sverige har valt att ha en ledande roll i detta arbete. Undervisning för HU är ett sätt att arbeta för att nå en del av de globala målen och läroplanen för Hem- och Konsumentkunskap (HK) omfattar HU i dimensionerna hälsa, ekonomi och miljö. LÄS MER