Sökning: "Hållbar utveckling i förskolan examensarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Hållbar utveckling i förskolan examensarbete.

  1. 1. Energiklossen : En normkreativ fordonsartefakt som bidrar till lek och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Jennie Olausson; Emma Åsberg; [2020]
    Nyckelord :Teknisk design; Användarcentrerad design; Normkreativ design; Förskola; Artefakt; Digital teknik; Energi; Magnetism;

    Sammanfattning : Sustainable technology is implementing more and more in society and is going to be an important part in the future. That is why it is important to introduce and arouse children’s interest in these subjects already in preschool. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares upplevelse av undervisning i ekologisk hållbar utveckling i förskolan : ”…det lilla jag gör påverkar...”

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna-Karin Palmkvist; Sofia Sjöberg; [2020]
    Nyckelord :Ekologisk hållbar utveckling; förskola; lärande för hållbar utveckling; undervisning; utemiljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka förskollärares upplevelse av hur de använder naturområden i sitt närområde samt förskolans utemiljö i sin undervisning om ekologisk hållbar utveckling. Då examensarbetets syfte var att undersöka förskollärares upplevelse av ett specifikt fenomen valdes en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 3. Återbruksmaterial i förskolan : en del av hållbar utveckling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Martina Fredriksson; Louise Gerner; [2018]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; återbruksmaterial; förskollärare; posthumanism; didaktik;

    Sammanfattning : Inledning Detta examensarbete är en undersökning om vilken inställning förskollärare har till att använda återbruksmaterial i förskolan, vilket lärande förskollärarna menar sker och hur förskollärare arbetar med återbruksmaterial tillsammans med barnen. Återbruksmaterial kan ses som en del i hållbar utveckling där barnen får möjlighet att lära sig ta tillvara på material istället för att slänga det. LÄS MER

  4. 4. "Jag tror att det har öppnat upp ögonen lite grann..." - Pedagogers utsagor om Grön Flagg

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Frida Fransson; Annie Fredriksson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med detta examensarbete är att undersöka pedagogers uttalanden om sitt arbete med Grön Flagg, erfarenheter och åsikter i förhållande till undervisningssätt, barnens lärande och läroplanens mål. Våra frågeställningar är: • Hur beskriver pedagoger att valet av Grön Flagg har påverkat sättet att arbeta med hållbar utveckling? • Hur beskriver pedagoger att arbetet med Grön Flagg påverkar deras möjlighet att nå läroplanens mål rörande hållbar utveckling? • Vilket lärande om hållbar utveckling beskriver pedagoger att arbetet med Grön Flagg leder till hos barnen? Studien är kvalitativ och datainsamlingsmetoden är intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Naturvetenskap i förskolan. En studie av några förskollärares syn på naturvetenskap i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Sandberg; [2015]
    Nyckelord :arbetssätt; förskollärare; läroplan för förskolan; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur några förskollärare resonerar kring naturvetenskap i förskolan avseende innehåll, arbetsmetoder och syfte. Eftersom strävansmålen för naturvetenskap förtydligades i Lpfö 98 (2010) liksom förskollärarens ansvar för den pedagogiska verksamheten vill jag även ta reda på om förskollärarna anser att Lpfö 98 (2010) har inneburit någon skillnad för deras arbetssätt och i så fall hur. LÄS MER