Sökning: "Hållbar utveckling tre dimensioner"

Visar resultat 11 - 15 av 101 uppsatser innehållade orden Hållbar utveckling tre dimensioner.

  1. 11. Undervisning om hållbar utveckling : En kvalitativ studie om hur lärare utformar sin undervisning i hållbar utveckling inom geografiämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Joann Ling; Felicia Vall Bermudez; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; läromedel; undervisning; grundskolan 4–6; geografi; Pedagogical Content Knowledge;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur legitimerade lärare som undervisar i geografi i årskurs 4–6 beskriver hur de planerar och genomför sin undervisning i hållbar utveckling. Studien tillämpar en kvalitativ ansats som metod där datainsamlingen samlats in genom åtta semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 12. The Impact of Hybrid Work on Productivity: Understanding the Future of Work : A case study in agile software development teams

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Lisa Tran; [2022]
    Nyckelord :Agile Software Development; Software Development Teams; Productivity; Hybrid work; Agil utveckling; Mjukvaruutveckling; Team; Produktivitet; Hybrid arbete;

    Sammanfattning : Organizations has become more hybrid enabling the workers to work partially from the office and partially from home. As remote work was found to have an impact on team collaboration, communication, productivity, and performance, concerns have been raised about Agile Software Development (ASD) teams working remotely. LÄS MER

  3. 13. En historisk läroplansanalys i samhällskunskapsämnet : - Med inriktning av hållbar utvecklings tre dimensioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Hammar; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; läroplan; samhällskunskap; utbildning; läroplansteori; hållbarhetsdimensioner;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka om skolans uppdrag att främja hållbar utveckling inom ramen för samhällskunskapsämnet har förändrats över tid. Detta undersöks utifrån de tre hållbarhetsdimensionerna: social, ekonomisk och miljömässig. LÄS MER

  4. 14. Att leda för hållbar utveckling i förskolan : En fenomenografisk studie om hur rektorer i förskolan kan uppfatta sin ledarroll för hållbar utveckling

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Aljona Reinike; [2022]
    Nyckelord :Phenomenography; phenomenografical interview; perceptions; principals; preschool; subject conception.; Fenomenografi; fenomenografisk intervju; uppfattningar; rektorer; förskola; ämneskonception.;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling har blivit en oundviklig del av våra liv. Att arbeta med hållbar utveckling poängteras i Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018). Rektorer i förskolan spelar stor roll i framgången av det pedagogiska arbetet för hållbar utveckling. LÄS MER

  5. 15. Undervisning för hållbar utveckling i NO-ämnena i årskurs 4-6 : En fallstudie om lärares planering av och elevers attityder till hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linda Markevärn; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Lärande; Mellanstadiet; Naturvetenskap; Planering; Värdegrund;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det är viktigt att man tillsammans på en skola definierar begreppet hållbar utveckling, då detta begrepp inte tydligt definieras i läroplanen (Lgr 11). Förenta Nationerna definierar hållbar utveckling som bestående av tre likvärdiga dimensioner, ekologisk, social och ekonomisk utveckling. LÄS MER