Sökning: "Hållbar utveckling tre dimensioner"

Visar resultat 21 - 25 av 101 uppsatser innehållade orden Hållbar utveckling tre dimensioner.

  1. 21. Undervisning om hållbar utveckling utomhus i förskolan : En intervjustudie med modellprövande ansats

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Clara Johansson; Julia Nordström; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling i förskolan; utomhusundervisning i förskolan; didaktisk modell för miljöengagemang; tre dimensioner av hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie baserad på intervjuer av förskollärare på svenska förskolorsträvar efter att bidra med kunskap om hur förskollärare ser på sin undervisning om och förhållbar utveckling i förskolan och är avgränsad till att undersöka undervisningen som skerutomhus. Studien granskar undervisningens innehållsliga del i förhållande till de tredimensionerna av hållbar utveckling (ekologisk, ekonomisk och social). LÄS MER

  2. 22. Hållbarhetsrapporteringens effekter för flygbranschen : en fallstudie av Swedavias hållbarhetsrapportermellan 2017 och 2019

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :David Hartman; [2021]
    Nyckelord :kommunikation; Triple Bottom Line; hållbarhetsredovisning; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Att arbete utefter en hållbar utveckling ställer höga krav på organisationsledningar – de behöver arbeta utefter Brundtland-rapportens definition av hållbar utveckling, samtidigt som de tillfredsställer organisationens intressenters behov. Det har lett till att organisationer sätter tydliga mål, prioriterar hållbarhetsarbetet och tar generellt ett större ansvar över dess påverkan. LÄS MER

  3. 23. ”Det är ju egentligen allt”- rektorers perspektiv på hållbar utveckling i förskolan : En jämförelsestudie mellan svenska förskolor i Sverige och Thailand

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Angelica Larsson; Emilia Erkapers; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; förskola; rektorer; ESD; tre dimensioner.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra rektorers syn på hållbar utveckling i förskolan i två olika länder, Sverige och Thailand, samt öka kunskapen om arbetet med hållbar utveckling i förskolan. De frågor som hjälpt oss genom studien är: Hur definierar rektorer begreppet hållbar utveckling? Hur beskriver rektorer att deras förskolor arbetar med de tre dimensionerna inom hållbar utveckling? Vilka likheter och skillnader går att hitta i arbetet med hållbar utveckling på förskolor i Sverige och Thailand? Som metod för studien användes kvalitativa intervjuer där rektorer på svenska förskolor både i Sverige och Thailand inkluderas. LÄS MER

  4. 24. Sustainability Project Portfolio Selection Framework : Developing decision criteria with a TBL approach

    Master-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :My Argården Björn; Farah Laith Abdulahad Kalian; [2021]
    Nyckelord :Sustainability; Triple Bottom Line; TBL; Decision criteria; Project selection; project portfolio management; Projektportföljstyrning; Triple Bottom Line; projektselektering; hållbarhet;

    Sammanfattning : Sustainability is one of the main drivers today for change in the world, many organisations are trying to be sustainable in their own way. One of the ways to do this is to integrate sustainability, or the triple bottom line (TBL), in their decision-making. LÄS MER

  5. 25. Tre dimensioner av hållbar utveckling i förskolan : verksamhetens innehåll och förskollärarens val av metod i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Isabelle Kraft; Josefin Lööv; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER