Sökning: "Hållbara transporter"

Visar resultat 1 - 5 av 100 uppsatser innehållade orden Hållbara transporter.

  1. 1. Effekter av att prioritera cyklande i korsningar : Cykelöverfarten som medel att nå politiska mål om jämställdhet, trafiksäkerhet och hållbara transporter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Arkitektur och vatten

    Författare :Tomas Helleberg; [2020]
    Nyckelord :BIcycle; Bicycle crossing; Sustainable transport; Traffic safety; Gender Equality; Vision zero; Cykel; Cykelöverfart; Hållbara transporter; Trafiksäkerhet; Jämställdhet; Nollvision;

    Sammanfattning : För att studera effekterna av att samhället prioriterar cyklande i ej signalreglerade korsningar, har en tvärvetenskaplig litteraturstudie om attraktiv cykelinfrastruktur och trafiksäkerhet genomförts tillsammans med en före-efter studie som genomförts vid fyra nya cykelöverfarter som byggts i Umeå. Cykelöverfarten är en ny typ av korsning som infördes 2014 som prioriterar cyklande likt gående prioriteras på övergångsställen efter den så kallade zebra-lagen, men cykelöverfartens utformningskrav med hastighetsäkring skyltar och vägmarkering innebär att korsningar måste byggas om för att bli cykelöverfarter, och deras spridning i landet varierar, där Gävle kommun tidigt har varit framstående. LÄS MER

  2. 2. Finns det en ny hållbar mobilitet? : En undersökande fallstudie om förändringspotentialen hos innovationsprojektet Mo-Bo 3

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Lisa Nilsson; [2020]
    Nyckelord :mobilitetstjänster; hållbara transporter; transformation; disruptiv förändring; stadsplanering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera hur och i vilken utsträckning pilotprojektet Mo-Bo 3 kan bidra till en disruptiv förändring av det nuvarande persontransportsystemet. En disruptiv förändring omfattar en åtgärd som bidrar till att drastiskt förändra de riktlinjer och normer som främjar dagens bilanvändande. LÄS MER

  3. 3. Do emission reduction targets limit our shopping alternatives? An accessibility case study of two Swedish shopping centres with CO2 as a travel cost indicator

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Trafik och väg

    Författare :Erik Malmström; [2020]
    Nyckelord :accessibility; co2; shopping; co2 emissions; contour measure; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : This thesis analyses how the location of peripheral shopping centres impact accessibility from a CO2 emissions point-of-view, and how analyses can affect future decisions on localisation of facilities. Different accessibility measures are presented to find a feasible measure. LÄS MER

  4. 4. Hållbart resande i Malmö : En kvalitativ textanalys

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring; Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Maria Räntilä; Louise Tillander; [2019]
    Nyckelord :Climate change; Traffic; Sustainable mobility; Spatial planning; Mobility management; Klimatförändringar; Trafik; Malmö; Hållbart resande; Fysisk planering; Mobility management;

    Sammanfattning : Urbaniseringen ökar globalt och med den ökar även bilanvändningen. Städer står inför problematiken att bilanvändningen har en negativ klimatpåverkan och försämrar livskvalitén för invånarna i staden. I och med detta måste biltransporter minska och de hållbara färdsätten öka. LÄS MER

  5. 5. Regionala målbilder för hållbara transporter

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :David Lindh; [2019]
    Nyckelord :-pedestrian; cycling- and public transport; climate change; public transport organizations.; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : As a climate tool, investments in pedestrian, bicycle and public transport can be important for reducing climate emissions while investments in these sustainable modes of transport can have more effects to achieve other sustainability goals such as public health, reduced noise, greener outdoor environments, reduced particle emissions and space for creative urban planning. How does a selection of Swedish regions differ in terms of investments in pedestrian, bicycle and public transport compared to the regional goals for sustainable transport? This report examines this issue and whether there are links between decided investments and broader narratives to the level of investments being made. LÄS MER