Sökning: "Hållbarhet detaljhandel"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Hållbarhet detaljhandel.

  1. 1. Value Sensitive Future of Persuasive Technology in Retail : Multi-Stakeholder Approach

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Dominika Grossova; [2023]
    Nyckelord :persuasive technology; value sensitive design; ethics in HCI; multi-stakeholder appraoch; artificial intelligence; retail; övertygande teknologi; värdekänslig design; etik i HCI; flerpartsperspektiv; artificiell intelligens; detaljhandel;

    Sammanfattning : Persuasive technology is becoming increasingly prevalent in the retail industry, often to influence customer behaviours and increase sales. This study explores multi-stakeholder perspectives on the values, ethical considerations, and possible risks associated with the implementation of such persuasive technologies. LÄS MER

  2. 2. Kommer den passa? : En triangulär studie om hur svenska konsumenters digitala konsumentupplevelse påverkas av storleksguider och miljöpåverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Fredrik Lavesson; Dond Mahmoud; [2022]
    Nyckelord :Digitalization; E-commerce; Size Guides; Digital Consumer Experience; Environmental Impact; Sweden; Swedish Consumers; Fashion; Digitalisering; E-handel; Storleksguider; Digital Konsumentupplevelse; Miljöpåverkan; Sverige; Svenska Konsumenter; Mode;

    Sammanfattning : Med digitaliseringens framfart har detaljhandel inom mode-industrin till stor del gått från fysiska butiker till e-butiker eller flerkanalig försäljning. Detta har skapat ett problem där konsumenter som handlar kläder online stöter på en osäkerhet när det kommer till storlekar. LÄS MER

  3. 3. A study of atmospheric environments in online retail : Examining the effects of atmospheric environments on consumer behaviour.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :linus månsson; Vallin Joel; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study focuses on examining if atmospheric environments in online retail may affect consumer behaviour. This paper begins by examining atmospheric environment theories for offline retail in order to get a basic understanding of what it is. LÄS MER

  4. 4. Dagligvaruhandelns effektiva och hållbara e-handel : Förslag på hantering av sista milen alternativ för ehandel

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

    Författare :Philip Norrbrink; Villiam Olander; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; grocery; last mile; logistics; q-commerce; rare shopping; retail; sustainability.; Dagligvaruhandel; detaljhandel; e-handel; hållbarhet; logistik; q-handel; sista milen; sällanköpshandel;

    Sammanfattning : Abstract Purpose – The purpose of the study is to explore which possible last mile alternativesare beneficial for the development of the grocery trade in e-commerce. The deliveryalternatives will have a strong focus in that the last mile deliveries are optimized,efficient and sustainable. LÄS MER

  5. 5. The Economic Incentives for Implementing 5G Inside of Properties : A study of indoor 5G and how it affects the management and value of retail properties

    Master-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Oscar Lithander; Johan Möller; [2022]
    Nyckelord : Real Estate ; Digitalization ; Indoor 5G ; Retail ; Fastigheter ; Digitalisering ; Inomhus 5G ; Detaljhandel ;

    Sammanfattning : The real estate market is in constant motion. New trends in the real estate industry such as urbanization, digitalization, and sustainability have been hot topics in recent years, and today's property owners are rapidly facing new challenges and opportunities. LÄS MER