Sökning: "Hållbarhetskommunikation"

Visar resultat 6 - 10 av 112 uppsatser innehållade ordet Hållbarhetskommunikation.

  1. 6. Hållbarhetsredovisningar: att kommunicera utvecklingen och konsekvenserna av sin verksamhet : En kvalitativ studie om sex företag inom den svenska dryckesbranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Tom Andersson Landén; André Orellana von Essen; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; Communication; CSR; The Swedish beverage industry; Annual accounting act.; Hållbarhetsredovisning; Kommunikation; CSR; Svenska dryckesbranschen; Årsredovisningslag.;

    Sammanfattning : Sedan flera år tillbaka har det diskuterats hur samt vilket ansvar som företag bör ta inom samhället. Idag är det en självklarhet att företag bör arbeta för hållbarhet samt med Corporate Social Responsibility samtidigt som de måste redovisa sitt arbete enligt lag. LÄS MER

  2. 7. Ett glas greenwashing : En undersökning av hållbarhetskommunikation på mjölkförpackningar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Ella Wiles; [2023]
    Nyckelord :Förpackningsdesign; hållbarhetskommunikation; visuell kommunikation; grafisk design; greenwashing; mjölkförpackningar;

    Sammanfattning : I takt med att miljömedvetenhet ökar vänder sig fler och fler konsumenter till hållbara alternativ i vardagen, inklusive de livsmedel de konsumerar. De förlitar sig på tydlig och god hållbarhetskommunikation för att kunna göra de bästa valen de kan för sig själva och för planeten. LÄS MER

  3. 8. Resan kontra kampen : Kontrasterande diskurser i Greenpeace och Preems hållbarhetskommunikation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Eerika Niskala; Emma Julin; [2023]
    Nyckelord :Preem; Greenpeace; Strategic communication; Foucauldian discourse analysis; Sustainability discourses; Sustainability;

    Sammanfattning : This study investigates how Greenpeace, a non-profit environmental organization, and Preem, a for-profit fuel company, construct sustainability in their external communication. Through Foucauldian discourse analysis, we explore the interests, values, and discursive strategies employed by Greenpeace and Preem and how they shape sustainability discourses. LÄS MER

  4. 9. Certifierat fiske som lösning på komplexa problem : En kvalitativ studie om hur MSC konstruerar sin hållbarhetskommunikation.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Fanny Petersson; Lina Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability communication; dimensions of sustainability; non-profit organization; Marine Stewardship Council; Hållbarhetskommunikation; hållbarhetsdimensioner; icke-vinstdrivande organisation; Marine Stewardship Council;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie där syftet var att bidra med kunskap kring hur icke-vinstdrivande organisationer konstruerar hållbarhetskommunikation, detta genom att undersöka hur Marine Stewardship Council [MSC] konstruerar sin hållbarhetskommunikation utifrån hållbarhetsdimensionerna: ekonomisk-, social- och ekologisk hållbarhet. Detta genom en riktad kvalitativ innehållsanalys av MSC:s externa kommunikation från deras hemsida och instagramkonto. LÄS MER

  5. 10. Digital Hållbarhetskommunikation 2.0: Modeindustrins Hållbarhetsarbete och Digitala Kommunikationsmetoder : En kvalitativ studie om hur svenska modeföretag kommunicerar sitt hållbarhetsarbete via digitala kanaler

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Maja Fahlberg; Thea Richter Malm; [2023]
    Nyckelord :Sustainable Supply Chain Management; Modeindustrin; Hållbarhet; Hållbarhetsarbete; Digital marknadsföring; Digitala kanaler; Hemsida; Sociala medier; Hållbarhetskommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: I takt med att samhällets krav ökar kring hållbart arbete och konsumenter efterfrågar mer hållbara produkter, har modeindustrin hamnat i rampljuset på grund av dess negativa påverkan. För att vända den negativa trenden med ohållbart mode behöver nya metoder utvecklas för bättre produktion och konsumtion. LÄS MER