Sökning: "Hållbarhetskommunikation"
Visar resultat 6 - 10 av 112 uppsatser innehållade ordet Hållbarhetskommunikation.
6. Hållbarhetsredovisningar: att kommunicera utvecklingen och konsekvenserna av sin verksamhet : En kvalitativ studie om sex företag inom den svenska dryckesbranschen
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Sedan flera år tillbaka har det diskuterats hur samt vilket ansvar som företag bör ta inom samhället. Idag är det en självklarhet att företag bör arbeta för hållbarhet samt med Corporate Social Responsibility samtidigt som de måste redovisa sitt arbete enligt lag. LÄS MER
7. Ett glas greenwashing : En undersökning av hållbarhetskommunikation på mjölkförpackningar
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : I takt med att miljömedvetenhet ökar vänder sig fler och fler konsumenter till hållbara alternativ i vardagen, inklusive de livsmedel de konsumerar. De förlitar sig på tydlig och god hållbarhetskommunikation för att kunna göra de bästa valen de kan för sig själva och för planeten. LÄS MER
8. Resan kontra kampen : Kontrasterande diskurser i Greenpeace och Preems hållbarhetskommunikation
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikationSammanfattning : This study investigates how Greenpeace, a non-profit environmental organization, and Preem, a for-profit fuel company, construct sustainability in their external communication. Through Foucauldian discourse analysis, we explore the interests, values, and discursive strategies employed by Greenpeace and Preem and how they shape sustainability discourses. LÄS MER
9. Certifierat fiske som lösning på komplexa problem : En kvalitativ studie om hur MSC konstruerar sin hållbarhetskommunikation.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie där syftet var att bidra med kunskap kring hur icke-vinstdrivande organisationer konstruerar hållbarhetskommunikation, detta genom att undersöka hur Marine Stewardship Council [MSC] konstruerar sin hållbarhetskommunikation utifrån hållbarhetsdimensionerna: ekonomisk-, social- och ekologisk hållbarhet. Detta genom en riktad kvalitativ innehållsanalys av MSC:s externa kommunikation från deras hemsida och instagramkonto. LÄS MER
10. Digital Hållbarhetskommunikation 2.0: Modeindustrins Hållbarhetsarbete och Digitala Kommunikationsmetoder : En kvalitativ studie om hur svenska modeföretag kommunicerar sitt hållbarhetsarbete via digitala kanaler
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : Bakgrund: I takt med att samhällets krav ökar kring hållbart arbete och konsumenter efterfrågar mer hållbara produkter, har modeindustrin hamnat i rampljuset på grund av dess negativa påverkan. För att vända den negativa trenden med ohållbart mode behöver nya metoder utvecklas för bättre produktion och konsumtion. LÄS MER