Sökning: "Hållbarhetsredovisning miun"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Hållbarhetsredovisning miun.

  1. 1. Nutidens skogsindustri i ett framtids- och dåtidsformat - Strategisk manipulering i hållbarhetsredovisningar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :William Andersson; Viktor Eklund; [2023]
    Nyckelord :sustainability accounting; decoupling; stakeholder theory; legitimacy strategies; legitimacy; hållbarhetsredovisning; decoupling; intressentteori; legitimitetsstrategier; legitimitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera skogsindustriella företags decouplingstrategier, dess antecedenter och dess konsekvens. Företagen som har undersökts är BillerudKorsnäs, Holmen och Svenska Cellulosa AB (SCA) i en flerfallsstudie. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhet i första linjen : Om chefers förutsättningar för att arbeta med hållbarhet

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Emma Overgaard; Johanna Thorsell; [2022]
    Nyckelord :Sustainability; QM; quality management; CSR; Hållbarhet; QM; kvalitetsutveckling; CSR;

    Sammanfattning : Syftet med denna fallstudie var att undersöka vilka förutsättningar chefer har för att arbeta med hållbarhet, och identifiera vad som krävs för att cheferna ska kunna arbeta med hållbarhet. Studien genomfördes våren 2022, på det statligt ägda aktiebolaget Samhall. Metoden inspirerades av grundad teori med abduktiv ansats. LÄS MER

  3. 3. Hur kundlojalitet och legitimitet påverkas av en greenwashingskandal

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Kristina Dahlin; Edda Ödqvist; [2022]
    Nyckelord :greenwashing; customer loyalty; newsmedias influence; social medias influence; sustainability; legitimacy; greenwashing; kundlojalitet; nyhetsmedias påverkan; social medias påverkan; hållbarhet; legitimitet;

    Sammanfattning : Frågeställning: Hur påverkas H&Ms kunder och dess lojalitet som följd av greenwashingskandaler, med hänsyn till deras befintliga hållbarhetssyn och hur de generellt påverkas av nyhetsmedia och social media? Hur förändrar H&M sin hållbarhetsrapportering för att stärka legitimiteten som följd av en förändrad kundlojalitet på grund av greenwashingskandal? Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera kundernas lojalitet till företag till följd av en greenwashingskandal, med hänsyn till nyhetsmedia och social media samt kundernas hållbarhetssyn. Vidare undersöks om och på vilket sätt företagen förändrar deras hållbarhetsredovisning som följd av greenwashingskandalen som påverkat kundlojaliteten för att upprätthålla legitimitet. LÄS MER

  4. 4. Greenwashingskandalens påverkan på hållbarhetrapporteringen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Felix Herkules; Moa Rehn; [2022]
    Nyckelord :Sustainability; Sustainability report; Greenwash; Legitimacy Theory; Stakeholder Theory; Scandal.; Hållbarhet; Hållbarhetsredovisning; Greenwash; Intressentteori; Legitimitetsteori; Skandal.;

    Sammanfattning : rågorna kring företagens påverkan på klimatet, samhället och ekonomin blir allt viktigare. Även frågan gällande vad det leder till för konsekvenser när företag använder sig av okontroversiella metoder för att hänga med i utvecklingen och för att möta intressenternas intresse. LÄS MER

  5. 5. Bankers "impression management" i hållbarhetsredovisningen. Hur etos, patos och logos används för att förmedla en hållbar företagsbild

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Elisabet Hansson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability reporting; banking sector; impression management; rhetorical analysis; fintech; Hållbarhetsredovisning; banksektorn; impression management; retorisk analys; fintech;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur traditionella banker och fintech-banker använder retorik som ett inslag av ’impression management’ i sin hållbarhetsredovisning – för att presentera en hållbar företagsbild. Vidare ska studien undersöka skillnader mellan bankerna. LÄS MER