Sökning: "Högläsning i förskola och förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Högläsning i förskola och förskoleklass.

  1. 1. Appen Polyglutt i förskolan : En studie om hur förskollärare arbetar med Polyglutt för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Linn Byström Borgstrand; Matilda Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Children s language development; Digital literacy; Polyglutt; Preschool; Reading aloud.; Barns språkutveckling; Digital kompetens; Förskola; Högläsning; Polyglutt.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar om arbetet med appen Polyglutt vid högläsning för att främja barns språkutveckling. Förskollärarnas reflektioner kring användandet av Polyglutt och fysiska böcker studeras också. LÄS MER

  2. 2. Att våga smaka på språket : En kvalitativ intervjustudie om barns språkutveckling i förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofia Lindblom; Lina Strannefors; [2019]
    Nyckelord :språkutveckling; kommunikation; förskollärare; sociokulturelt perspektiv; stöttning;

    Sammanfattning : Språket är en stor del av förskolan och skolans värld. Den lägger grund för den sociala utvecklingen men även för barns akademiska framgångar. Brister språkandet ger det i sin tur svårigheter att ta sig in i samhället. LÄS MER

  3. 3. Avslappning eller lärande? : En fokusgruppsstudie om högläsningens betydelse i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Amanda Sundström; Johanna Näverå; [2018]
    Nyckelord :Högläsning; förskoleverksamhet; pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det är idag en förutsättning att kunna läsa och skriva för att fungera i samhället. Genom högläsning kan dessa kunskaper uppnås. Det som tidigare varit läsförmåga i vårt samhälle har under senare tid kommit att vidgas. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i förskola och  i förskoleklass : En  studie om förskolelärares arbetsmetoder vid högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Monica Andreasson; [2018]
    Nyckelord :reading aloud; preeschool preeschool class koncentraton difficulties litteracy language development and pedagogy; Högläsning; förskola förskoleklass koncentrationssvårigheter litteracitet språkutveckling och pedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syftet med studien är att skapa förståelse för förskollärares uppfattning och arbetsmetoder med högläsning i förskola och i förskoleklass för att bidra till att utveckla högläsning som ett pedagogiskt verktyg för barnets skriv- och språkutveckling i förskola och i förskoleklass. Det centrala i studien är vilken betydelse högläsning skapar för barn med eventuella koncentrationssvårigheter. LÄS MER

  5. 5. Pedagogisk atmosfär och syftemed högläsning- I förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Camilla Singmyr; Ebba Sandell; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka pedagogers syfte med högläsning i förskola ochförskoleklass samt att undersöka vilka pedagogiska atmosfärer man kan urskilja inomverksamheten vid högläsningstillfällen.Pedagoger har intervjuats och högläsningstillfällen har observerats i fem verksamheter föratt besvara studiens frågeställningar. LÄS MER