Sökning: "Högläsning"

Visar resultat 1 - 5 av 810 uppsatser innehållade ordet Högläsning.

  1. 1. Den skönlitterära högläsningen i mellanstadiet : En aktuell undervisningsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Ronnie Westling; [2020]
    Nyckelord :Högläsning – Skönlitteratur – mellanstadiet – digitala verktyg – val av skönlitteratur.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur den skönlitterära högläsningen praktiserasi mellanstadiet enligt verksamma lärare. Studien arbetar efter frågeställningarna: “ Vad ärlärares inställning till den skönlitterära högläsningen?” , “ Vilka texter och verk föredrar lärareom de högläser för sina elever och varför ? ” samt “ Hur uppfattas möjligheterna att användadigitala verktyg vid högläsning av lärare? ” För att besvara frågorna utfördessemistrukturerade intervjuer med fyra verksamma lärare. LÄS MER

  2. 2. Högläsningens positiva verkan : En kvalitativ studie om hur tre lärare använder högläsning ochskönlitteratur i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Sanna Lundgren; [2020]
    Nyckelord :högläsning; läsförståelse; skönlitteratur;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Högläsning i olika ämnen i grundskolans årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Enida Drndic; Erik Englundh; [2020]
    Nyckelord :Högläsning; läsförståelse; ordförståelse; sociokulturellt perspektiv; ämnesöverskridande undervisning; grundskolan; årskurs 3; skönlitteratur i undervisningen; faktatexter i svenskämnet; intervju.;

    Sammanfattning : Sammanfattning I denna uppsats har högläsningens förekomst och tillämpning inom olika ämnen i grundskolans årskurs 3 undersökts. Vi har även undersökt hur arbetet med högläsningen anpassats till olika ämnen. LÄS MER

  4. 4. Välkommen till Lövgatan 2 : Ett arbete om mångfald och genus i en bilderbok

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap; Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecka Wahlman; Johanna Wahlman; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; bilderbok; didaktik; feministisk poststrukturalism; förskola; genus; högläsning; mångfald; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att skapa ett konkret didaktiskt material i form av en bilderbok som främjar diskussioner som bryter mot genus- och familjenormer samt möjliggör ökad förståelse för människors olikheter. I bilderboken vi skapat får läsaren hälsa på hos åtta olika familjer som bor i ett flerfamiljshus. LÄS MER

  5. 5. Läsförstëlse är viktigt! : En kvalitativ undersökning om hur några F-3-lärare arbetar med och bedömer läsförståelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Veronica Semerson; [2020]
    Nyckelord :bedömning; formativ bedömning; högläsning; läsförståelse; läsförståelseundervisning; motivation; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur några lärare arbetar med läsförståelse samt med bedömning av läsförståelse. Materialet består av semistrukturerade intervjuer med åtta F–3-lärare. LÄS MER