Sökning: "Högläsning"

Visar resultat 16 - 20 av 1398 uppsatser innehållade ordet Högläsning.

  1. 16. ”Ska vi läsa en bok?” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Halvardsson; Malin Ström; [2024]
    Nyckelord :Reading aloud; literacy; preschool; language development; language stimulation.; Högläsning; litteracitet; förskola; språkutveckling; språkstimulering.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to visualize preschool teachers' understanding of and perceptions of reading aloud in preschool, and how reading aloud is organized to an increased language development. In this study, we have interviewed eight preschool teachers with different lengths of work experience, ranging from recent graduates to having worked in preschool activities for 40 years. LÄS MER

  2. 17. Förskollärares uppfattningar om och arbete med högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sanaa Ahmad; [2024]
    Nyckelord :Aktivitetsprioritering; Förskola; Högläsning; Pedagogiska metoder; Språkutveckling;

    Sammanfattning : I förskolemiljön utgör högläsning ett pedagogiskt verktyg som förskollärare kan tillämpa för att främja barns språkutveckling och understödja sociokulturellt lärande. Enligt läroplanen för förskolan bör högläsning vara en del av förskolans vardag, men det exakta utförandet överlåts till förskollärarens egna pedagogiska bedömningar. LÄS MER

  3. 18. Barns perspektiv på digital högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Biljana Damevska; Eleonora Olofsson; [2024]
    Nyckelord :Analog högläsning; barns perspektiv; barnperspektiv; digital högläsning; förskola förhållningssätt;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how a selected group of children experience the use of audiobooks. The study is focused on children's reflections about audiobooks and read-aloud, with the increasing popularity of audiobooks in society. LÄS MER

  4. 19. Högläsning i förskolan : Förskollärares syn på högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Bergström; Cecilia Ewertson; [2024]
    Nyckelord :Högläsning; förskola; prioritering; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om högläsning i förskolan ur förskollärares perspektiv. En undersökning kring vad förskollärarna har för syn till högläsning samt hur den planeras och prioriteras i deras barngrupp. LÄS MER

  5. 20. Boksamtal används i skolan för att gynna elevernas språkutveckling : En studie om boksamtal i förskoleklass och årskurs 1

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alma Svensson; Sarah Ursby; [2024]
    Nyckelord :Booktalk; reading aloud; language development; preschool class and grade 1; Boksamtal; högläsning; språkutveckling; förskoleklass och årskurs ett;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka lärares användning av boksamtal i förskoleklass och årskurs 1, samt om boksamtal kan bidra till språkutveckling. Tidigare forskning visar många fördelar med att främja elevers språkutveckling i de tidiga åldrarna. LÄS MER