Sökning: "Högläsningens funktioner"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Högläsningens funktioner.
1. Högläsningens olika funktioner i årskurs 1-3 : Lärares didaktiska val gällande skönlitterära texter och sakprosa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i årskurs F-3 arbetar med högläsning av skönlitterära texter respektive sakprosatexter i undervisningen. Det teoretiska ramverk som använts utgår ifrån Langers föreställningsvärldar och genrepedagogik. LÄS MER
2. Högläsning, förskolläraren och barnet : Förskollärarnas synsätt gällande högläsningen med fokus på språkutveckling
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera vilka synsätt förskollärare har gentemot högläsning och hur de relaterar högläsningen till förskolebarns språkutveckling. Studiens frågeställningar är följande: Hur arbetar förskollärarna med högläsning? Vilken betydelse ger förskollärare till högläsningen för att stimulera förskolebarns språkutveckling? Vi som format denna studie har valt att använda oss av en enkät med öppna frågor i ett kvalitativt syfte som metodval. LÄS MER
3. En studie av lärares uppfattningar om högläsning i ett flerspråkigt klassrum
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sverige har utvecklats till ett mångkulturellt samt etniskt och språkligt heterogent samhälle, vilket påverkar den svenska skolan som i dag är mångkulturell och omfattas av en heterogen elevsammansättning. Detta innebär att lärare måste möta och tillgodose samtliga elevers skilda behov och förutsättningar, däribland i undervisningssituationer som högläsning. LÄS MER
4. - Fröken, kan du läsa en bok för mig? : En studie om förskollärares uppfattningar om högläsning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Studien syftade till att ta reda på förskollärares uppfattningar om högläsningens funktion i förskolan och förskollärarens roll i högläsning. Studien är baserad på kvalitativa intervjuer med sex förskollärare verksamma på olika förskolor i en mellanstor kommun. LÄS MER