Sökning: "Högpresterande barn"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Högpresterande barn.
1. Elevers genus och lärares arbete med könsmönster
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Generationen unga idag beskrivs vara högpresterande, stressade och trygghetssökande i en orolig omvärld. Barn och unga har en hög skolstress, framför allt flickor. Pojkar presterar sämre än flickor i de flesta skolämnen. Många mår också dåligt. LÄS MER
2. En skola för alla? : En intervjustudie om gråzonselever och inkludering i särskolan.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESARSammanfattning : Denna studie handlar om huruvida inkludering sker för elever på gränsen mellan grundskolan och grundsärskolan, och hur inkluderingen av barn i grundsärskolan sker då den delar lokaler med grundskolan. Studien är gjord genom intervjuer med personal på två olika högstadie-grundsärskolor som delar lokaler med grundskolan. LÄS MER
3. Födelsemånadens inverkan på elevers prestation i matematik : En statistisk analys av resultat från TIMSS 2015 och TIMSS advanced 2015
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studien är att dels undersöka om när på året ett barn fötts samt tidigare uppvisade matematiska förmågor före skolåldern har någon påverkan för elevers testresultat i matematik i TIMSS 2015 och TIMSS advanced 2015. Dessutom om det finns någon skillnad mellan könen. LÄS MER
4. Barn med högfungerande autismspektrum diagnos och deras upplevelse av rörelse och aktivitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/FysioterapiSammanfattning : Bakgrund: Barn med högpresterande autismspektrum diagnos (HFASD) har svårigheter med socialt samspel, ökad känslighet för sinnesintryck samt svårigheter att starta upp och avsluta aktiviteter. Dessa svårigheter samspelar i olika grad hos olika individer men innebär att dessa barn har en betydligt mindre fysiskt aktiv vardag än jämnåriga barn. LÄS MER
5. Perspectives through a "Keyhole" - A study og visibility of pupils in elementary school
Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/AbstraktAlkewall, Suzanne och Mathiasson, Camilla (2017). Perspektiv genom ett ”Nyckelhål” . Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp. LÄS MER