Sökning: "Högskolan Kristianstad 2011"
Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Högskolan Kristianstad 2011.
1. Transsexuella personer och sjuksköterskor möten i vården : en litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskapSammanfattning : Bakgrund: Transsexuella personer upplevde diskrimineringar och transfobi från sjuksköterskor vid hälso- och sjukvårdsbesök. Sjuksköterskors okunskap om transsexualitet gav resultatet att vården varken blev personcentrerad eller jämlik. LÄS MER
2. Samarbete mellan skolans pedagoger : med fokus på hjälpverktyg, undervisning och uppföljning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Denna studie belyser, utifrån min frågeställning kring hur skolans pedagoger samarbetar kring framtagning av hjälpverktyg, undervisning och uppföljning, olika former av samarbeten mellan specialpedagog och lärare. Detta är en semistrukturerad intervjustudie med en kvalitativ ansats. LÄS MER
3. Destruktiva konfliktbeteenden och otrygg anknytning : En studie om beteenden mot tidigare och nuvarande partner
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Forskning har visat att det finns ett samband mellan anknytningsmönster och konfliktbeteenden där personer med otrygg anknytning oftare använder sig av destruktiva konfliktbeteenden (Dijkstra, Barelds, Ronner, & Nauta, 2017; Feeney & Karantzas, 2017; Fowler & Dillow, 2011). Studiens syfte var dels att undersöka om samma individ använde sig av samma konfliktbeteende i en konflikt med en nuvarande och tidigare partner, samt dels att undersöka sambandet mellan anknytningsmönster och konfliktbeteenden mot både tidigare och nuvarande partner. LÄS MER
4. Uppmärksamma och identifiera särskilt begåvade elever i matematik : varför, vad och hur?
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Fokus i arbetet har varit särskilt begåvade elever i matematik. Anledningen är att det idag finns särskilt begåvade elever som aldrig blir identifierade och forskning har visat att dessa elever då inte får den undervisning de har rätt till enligt skollagen (Persson R. S., 2010; SFS 2010:800). LÄS MER
5. Undervisning i tamburen : en observationsstudie kring förskollärares undervisningsstrategier
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur förskollärare skapar undervisningstillfällen i förskolans tambur. Studien har utgått ifrån följande frågeställningar: ”hur riktar förskollärare barnens uppmärksamhet för ett visst innehåll i tamburssituationer?” och ”hur kommer olika undervisningsstrategier till uttryck i förskoans tambur?”. LÄS MER