Sökning: "Högskolan i Skövde lärare"
Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Högskolan i Skövde lärare.
1. Främja skolnärvaro utifrån känslan av sammanhang : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: Forskningen indikerar bristen på exakta statistiska uppgifter angående antalet elever som lider av problematisk skolfrånvaro. Skolans uppdrag är att främja hälsa och förebygga problematisk frånvaro. LÄS MER
2. Unga immigranters upplevelser av inkludering/exkludering i svensk gymnasieskola
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Tidigare undersökningar påvisade i sina resultat att immigranter upplever någon form av social inkludering i introduktionsklass, och social exkludering i ordinarieklass. Mot bakgrund i tidigare forskning visades det pågå en samhällsdiskussion om detta ämne, vilket är inspirationen till denna studies forskningsområde. LÄS MER
3. Nulägesanalys om gymnasieelevers kunskap och förhållningssätt kring IT-säkerhet och hur lärare undervisar inom ämnet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Ungdomar börjar använda internet vid allt yngre åldrar: 99 % av ungdomar i åldersspannet 8 till 19 år använder internet på en daglig basis. Samtidigt som informationsflödet ökar så medför detta även bieffekter där ungdomar numera i allt större utsträckning sparar och laddar upp information om sig själva mer frekvent på internet. LÄS MER
4. ”Vi måste sätta och hålla i gränserna, det är jätteviktigt, förebyggande och främjande är det viktigaste” : En kvalitativ studie om elevhälsans förebyggande arbete samt pågående insatser mot mobbning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Mobbning är ett universellt fenomen som sker i olika miljöer i gruppsammanhang, bland annat på arbetsplatser och i skolor. Psykisk ohälsa ökar i takt med att mobbningen ökar, och kan ge livslånga effekter hos mobbningsoffret. Syftet med den här studien är att undersöka hur mobbning hanteras i svenska skolor. LÄS MER
5. Lärares perspektiv på konflikter mellan högstadieelever: : En kvalitativ studie om konflikt och konflikthantering
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Lärare har en betydelsefull roll inom skolan att inte bara undervisa eleverna utan att hjälpa dem att trivas och må bra i den sociala miljön. För att eleverna ska känna sig trygga i skolan behöver lärare ständigt jobba med konflikthantering vilket kan vara en stor utmaning, speciellt i arbetet med tonåringar. LÄS MER