Sökning: "Högskolebibliotekarier"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Högskolebibliotekarier.

  1. 1. Högskolebibliotekariers syn på sin roll som informationsexpert : Undervisning utifrån teorier eller meningsskapande i organisationer?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Felix Palmqvist; [2022]
    Nyckelord :teaching; academic librarians; information literacy; sensemaking; lifelong learning; information expert; undervisning; högskolebibliotekarier; informationskompetens; meningsskapande; livslångt lärande; informationsexpert;

    Sammanfattning : Problemställning och syfte: Syftet med studien är att undersöka högskolebibliotekariens roll som informationsexpert inom ett undervisningssammanhang. Detta görs genom att undersöka hur högskolebibliotekariers meningsskapande relaterar till deras förutsättningar att kontrollera och utveckla sitt professionella kunskapsområde i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Högskolebibliotekarier, öppen forskningsdata och yrkesidentitet : en kvalitativ intervjustudie

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Mikaela Hofmann; [2022]
    Nyckelord :Information; Library; Librarians; Occupational Identity; Open Research Data; Open Science; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this master’s thesis is to create knowledge about the occupational identity of academic librarians in relation to their work with open research data. Interviews with six librarians from six different Swedish academic libraries were performed and analysed with the use of occupational identity-theory and sociocultural theory. LÄS MER

  3. 3. Att möta och bemöta : -högskolebibliotekarier berättar om sina upplevelser av att bemöta studenter med funktionsvariationer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Moa Sjöström; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra högskolebibliotekariers upplevelser av att bemöta användare med funktionsvariationer. Fokus i studien har legat på högskolebibliotekarier som arbetar specifikt mot studenter med funktionsvariation. Studien har genomförts hösten 2020 med hjälp av kvalitativa intervjuer som utförts digitalt. LÄS MER

  4. 4. Arena för kontrovers : hur svenska folkbibliotekarier och universitets- och högskolebibliotekarier hanterar inköp av kontroversiellt material

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Christina Börnkrantz; Ingrid Combes; [2020]
    Nyckelord :Controversial material; public librarians; public libraries; academic librarians; academic libraries; library policy; library selection; censorship; democratic mission; provision of information; the concept of neutrality; quality; intellectual freedom; user-orientation; new institutional theory; interviews; library and information studies; master’s thesis. Kontroversiellt material; folkbibliotekarier; folkbibliotek; universitets- och högskolebibliotekarier; universitets- och högskolebibliotek; medieplan; mediepolicy; urval; censur; demokratiskt uppdrag; informationsförsörjning; neutralitetsprincipen; kvalitet; fri åsiktsbildning; användarfokus; nyinstitutionell teori; intervjuer; biblioteks- och informationsvetenskap; masteruppsats.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to gain a deeper understanding of how librarians in Swedish public- and academic libraries approach the much-disputed question regarding the acquisition of controversial materials. This study is based on six semi-structured interviews with seven different librarians working in either public- or academic libraries in the south of Sweden, all assigned with the task of acquiring new materials to their library collection. LÄS MER

  5. 5. Den undervisande högskolebibliotekariens professionella lärande : Berättelser om kompetens och utveckling

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Heidi Delhommeau; [2018]
    Nyckelord :profession; akademiska bibliotekarier; yrkespraktik; undervisning; lärande på arbetsplats; kontinuerlig professionell utveckling;

    Sammanfattning : Biblioteken står i frontlinjen för många av kunskapssamhällets snabba förändringar. Frågan hur professionen ska kunna möta nya krav i sin verksamhet är idag mer aktuell än någonsin: vilka färdigheter och kompetenser krävs och hur ska dessa utvecklas? Som ett inlägg i debatten undersöker denna uppsats undervisande högskolebibliotekariers lärande för att ur denna förståelse identifiera framgångsfaktorer och utvecklingsmöjligheter för kontinuerlig professionell utveckling. LÄS MER