Sökning: "Högskoleförordningen"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet Högskoleförordningen.

  1. 1. Tre instutioners förväntingar på lärarkunskaper : Hur Högskoleförordningen, Skolverket och utvalda univeristets kursmaål framställs inom temana mänskliga rättighter, jämställdhet och värdegrund, konflikthantering och diskriminering samt uppmuntra till livslångt lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kleveholt Malin; Rosenberg Ida; [2022]
    Nyckelord :Mänskliga rättigheter; jämställdhet; värdegrund; konflikthantering; diskriminering; lärande; lärarutbildning; Skolverket; Högskoleförordningen; läroplanen; lärarförmågor; förväntningar på lärare och Blooms taxonomi;

    Sammanfattning : This study is a small investigation about how institutions who have impact on education and school evaluate knowledge and expectations on teachers.  We present the legal institution who runs universities in Sweden (Högskoleförordningen), what three different universities exam in chosen parts of the education for teachers. LÄS MER

  2. 2. Handledning som verktyg för skolutveckling : En kvalitativ studie av specialpedagogens uppfattningar om handledning som verktyg i skolors förändringsarbete med teorin om praktikerarkitekturer som teoretisk ram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Larsson; Marie Thorin; [2022]
    Nyckelord :Handledning; Specialpedagogik; Kollegialt lärande; Kollegial handledning; Skolutveckling; Praktikarkitekturer.;

    Sammanfattning : Denna studies övergripande syfte är att bidra med kunskap om specialpedagogens roll i skolutveckling genom sitt uppdrag som kvalificerad samtalspartner i handledning, samt vilka hinder och möjligheter de möter i sin handledande praktik. Studiens teoretiska ramverk är teorin om praktikarkitekturer och begreppen talandet, görandet och relaterandet används som ett teoretiskt ramverk genom hela studien. LÄS MER

  3. 3. "Med förvissningen att kunna berika andra" : specialpedagogens uppdrag och förutsättning för samverkan inom en Barn- och ungdomshabilitering

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kari Anne Lindström Aslaksen; [2020]
    Nyckelord :Collaboration; habilitation Child and youth habilitation center ; mission; special education; special educator; Habilitering Barn- och ungdomshabilitering ; samverkan; specialpedagog; specialpedagogik; uppdrag;

    Sammanfattning : Specialpedagoguppdraget tolkas och beskrivs olika inom olika verksamheter. Detta kan leda till att specialpedagoguppdraget kan upplevas otydligt vilket i sin tur kan vara ett hinder för specialpedagogen att både beskriva och lyfta fram sin specialistroll. LÄS MER

  4. 4. Ett år efter examen - en kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares kompetensutveckling

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Clara Bjurholm; Marcus Almeida Berglöf; [2020]
    Nyckelord :eget ansvar; förutsättningar; kompetensutveckling; sammanhang; studie- och yrkesvägledare;

    Sammanfattning : Högskoleförordningen beskriver att målet med studie- och yrkesvägledarexamen är att fåmed sig kompetenser så att den examinerade studenten självständigt kan arbeta som studieoch yrkesvägledare inom skolväsendet. De förväntas arbeta med vägledning tillsammans med andra professioner i skolväsendet. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogen - en undervisande mångsysslare eller en skolutvecklare?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Ekberg; Sabina Ahlbeck; [2020]
    Nyckelord :lärande organisation; rektors ledarskap; specialpedagogens yrkesroll; specialpedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Vilken kompetens en specialpedagog har kan vara varierad - olika utbildningsbakgrunder, olika erfarenheter och olika möten med individer, grupper och organisationer formar oss som såväl yrkes-, som privatpersoner. I vår studie har vi utgått från den kompetens som vi förväntas ha enligt högskoleförordningen för specialpedagoger (SFS 2017:1111). LÄS MER