Sökning: "Högstadieelever"

Visar resultat 1 - 5 av 334 uppsatser innehållade ordet Högstadieelever.

  1. 1. Skolmåltiden -Take away eller ej? En kvalitativ studie om kostchefers erfarenheter av skolmåltiden som lunchlåda till följd av coronapandemin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Laial Kaiss Hassan; Felicia Tyllsjö; [2021-09-02]
    Nyckelord :coronapandemin; distansundervisning; lunchlådor; skolmåltider;

    Sammanfattning : Att erbjudas näringsriktiga skolmåltider är en lagstadgad rättighet för grundskoleelever i Sverige. För att skollunchen ska kunna bidra med näring och främja en hälsosam livsstil är det viktigt att den hamnar i magen. Måltiden som serveras bör vara god och varierad samt locka alla sinnen. LÄS MER

  2. 2. ”Det är bra stämning, alla är glada och jag kan njuta av denna stund.” -Ungdomars berättelser och enkätsvar om skolmåltidsmiljön

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Annie Berndtsson; Carl Hansson; [2021-08-30]
    Nyckelord :Högstadieelever; Matsal; Upplevelse och Miljö;

    Sammanfattning : Sverige införde skolmåltider för över 100 år sedan. Idag är de här måltiderna lagstadgade så att näringsriktiga och kostnadsfria luncher ska kunna serveras till alla barn på lika villkor. I det här examensarbetet utforskas ungdomars upplevelser gällande miljön i skolmatsalen och hur den påverkar måltidsupplevelsen. LÄS MER

  3. 3. Högstadieelevers och svensklärares syn på kamratbedömning : En kvalitativ studie om formativ bedömning i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amina Dedovic; [2021]
    Nyckelord :Kamratbedömning; kamratrespons; återkoppling; formativ bedömning; kunskapsutveckling; högstadielever; svensklärare; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Eleverna brukar i undervisningssammanhang utföra en formativ kamratbedömning av varandras skolarbeten och stödmaterialet Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter från Skolverket (s. 9) påvisar att formativ bedömning är bra för lärande. LÄS MER

  4. 4. Läsvanor, läsattityder och läsmotivation hos högstadieelever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Kristoffer Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Läsvanor; läsattityd; läsmotivation; läsförmåga; Self determination theory; svenska som andraspråk; högstadieelever.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka tio femtonåriga andraspråkstalande pojkars och flickors läsvanor, läsattityder och läsmotivation samt att försöka identifiera faktorer som främjar högstadieelevers läsning. Vid datainsamlingen nyttjades semistrukturerade intervjufrågor samt en aktualiserad och reviderad variant av PISA:s elevenkät från 2018. LÄS MER

  5. 5. Högstadie- och gymnasieelevers missuppfattningar av sannolikhetsbegreppet : En kartläggning av missuppfattningar och sätt att undervisa sannolikhetslära för att utveckla elevers förmåga att tillämpa begreppet sannolikhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Majd Kourie; [2021]
    Nyckelord :Matematisk; sannolikhet; missuppfattningar; visuella hjälpmedel; högstadieelever; gymnasielever;

    Sammanfattning : Den här studien är en systematisk litteraturstudie som syftar till att besvara studiens frågeställningar: Vilka missuppfattningar av begreppet sannolikhet hos högstadie och gymnasieelever har observerats i forskningslitteraturen? Samt vilka utformningar av undervisningen i sannolikhetslära med fokus på begreppet sannolikhet är enligt forskningslitteraturen gynnsamma för att utveckla högstadie- och gymnasieelevers förmåga att tillämpa begreppet sannolikhet? Genom databassökning samt manuell sökning via sökmotorerna UniSearch och Google Scholar valdes 8 artiklar ut. Efter läsning och sammanfattning av artiklarna kunde dessa kategoriseras i teman. LÄS MER