Sökning: "Högstadiet"

Visar resultat 21 - 25 av 1538 uppsatser innehållade ordet Högstadiet.

  1. 21. Elevers upplevelse av inkludering i läsning av skönlitteratur.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Cim Rosvall; [2024]
    Nyckelord :Bokval; Elevinflytande; Elevers perspektiv; Litteracitet; Litteraturundervisning; Läsning; Perceptionsteori; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Denna studie använder en kvantitativ forskningsmetod i mindre skala för att undersöka frågeställningen: "Upplever deltagarna på kollektiv nivå att de är inkluderade i svenskundervisningen när det gäller läsning av skönlitteratur; med fokus på deras intresse, individualitet och motivation?".   Studien syftar inte till att undersöka till vilken grad eleverna har denna upplevelse utan fokuserar på om och vad de deltagande eleverna upplever. LÄS MER

  2. 22. Idrottslärares förståelse för hälsa : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare uppfattar hälsa

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nathalie Mattsson; [2024]
    Nyckelord :Health education; physical education; learning health; physical education; conceptions of health;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute to knowledge about physical education teachers' understanding of health and how the view of health can be related to theories about health. The theories used in the study are the salutogenic and pathogenic perspective and KASAM. Four physical education teachers participated in a qualitative interview study. LÄS MER

  3. 23. Tröskeln till förståelse : En kvalitativ studie av högstadielärare i religionskunskaps didaktiska val i relation till etnocentrism i klassrummet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Oskar Ottosson; [2024]
    Nyckelord :Etnocentrism; didaktik; tröskelbegrepp; religionskunskap; högstadiet;

    Sammanfattning : This thesis investigates the strategies junior high school teachers in religious education in southern Sweden use to counteract ethnocentrism in the classroom. It is accomplished by analysing semi-structured interviews with five teachers, using the didactic theory and threshold concept theory to delineate the strategies employed by the teachers. LÄS MER

  4. 24. Välkommen in : En kvalitativ studie av bildlärares didaktiska ledarskap för att skapa studiero i bildsalen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Liv Andersson; [2024]
    Nyckelord :Didaktiskt ledarskap; didaktisk design; bildpedagogik; studiero; klassrumsklimat;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka och skapa förståelse för hur bildlärare på högstadiet beskriver studiero och vilka strategier för didaktiskt ledarskap som bildlärare använder sig av för att skapa studiero i bildsalen. För att uppfylla syftet och besvara forskningsfrågorna har en kvalitativ studie med ett hermeneutiskt perspektiv valts. LÄS MER

  5. 25. Lärares uppfattningar om digitala verktyg i matematik, grundskolan 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Henrik Larsson; [2024]
    Nyckelord :digitala verktyg; digitalisering; matematik; programmering; TPACK;

    Sammanfattning : Den tekniska utvecklingen har implementerats i stora delar av samhället de senaste decennierna, skolan inräknad. Med en ny kursplan i grundskolan som lägger en större tyngdpunkt på digitalisering och programmering i matematiken så är det av intresse att studera hur de nya arbetssätten uppfattas av lärarna. LÄS MER