Sökning: "Högteknologiska företag"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden Högteknologiska företag.

  1. 1. Knowledge management och förvärvande av tyst kunskap : Att skapa förutsättningar och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anthony Dahl; Anton Laine; [2023]
    Nyckelord :Knowledge management; tacit knowledge; tacit knowledge transfer; tacit knowledge acquisition; tacit knowledge sharing; Kunskapshantering; tyst kunskap; överförande av tyst kunskap; förvärvande av tyst kunskap; delande av tyst kunskap; kunskapsöverföring; kunskapsintensiva organisationer;

    Sammanfattning : Vi rör oss mer och mer mot ett kunskapssamhälle. Kunskap är en av de viktigaste resurserna för företag och för samhället. Kunskap bidrar starkt till organisationers konkurrenskraft och samhällets utveckling genom innovation. Om kunskapen hanteras korrekt och ändamålsenligt för den med sig konkurrensfördelar. LÄS MER

  2. 2. Effektivisering av värdeflödet på ett producerande SME-företag

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för maskinteknik (MT)

    Författare :Albin Nyström; William Randahl; [2022]
    Nyckelord :Lean production; Värdeflöde; Värdeflödesanalys; Cykeltid; Ställtid; Ledtid; Slöserier; SMED; 5S; SME-företag;

    Sammanfattning : Producerande företag har utvecklats enormt de senaste decennierna. Det har gåttfrån att vara ett lokalt sågverk till att använda högteknologiska robotar.Globaliseringen har gjort att konkurrenssituationen blivit allt mer komplex ochsträng. LÄS MER

  3. 3. Creating value by integrating co-opetition in the business model for the audiobook and podcast industry as a part of a future innovation strategy

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sophie Särnhav Lundgren; Thomasine Oredsson; [2022]
    Nyckelord :Co-opetition; Business Model Innovation; Innovation strategy; Audiobook industry; Podcast industry; Co-opetition; Innovation av Affärsmodell; Innovationsstrategi; Ljudboksindustrin; Podcastindustri;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to gain deeper knowledge in the conditions of integrating coopetition(collaboration with competitors) in the business model and how it can create value for high technology firms. The study has been delimited by studying the audiobook and podcast industry and has interviewed two audiobook companies, one podcast company and used external reports about the industry as a whole for the empirical data collection. LÄS MER

  4. 4. Kapitalstruktur för växande små och medelstora företag inom techbranschen : En kvalitativ flerfallstudie om beslutsfattande av kapitalstrukturen i svenska högteknologiska bolag

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Kenny Huang; Lucas Dahlstedt; [2022]
    Nyckelord :Capital structure; Small and medium-sized enterprises SME ; Decision making; Trade-off theory; Pecking-order theory; Economic uncertainty; Kapitalstruktur; Små och medelstora företag SME ; Beslutsfattande; Trade-off teori; Pecking-order teori; ekonomisk osäkerhet;

    Sammanfattning : Bakgrund och problematisering: Företag inom techbranschen har fått allt större uppmärksamhet för att de driver samhället i form av utveckling och innovation. För att kunna producera innovativa produkter är det viktigt att företag har tillräckligt med kapital där kapitalstrukturen är en viktig pusselbit för att kunna kapitalisera möjligheter. LÄS MER

  5. 5. Utvecklingsprocessen för projekt med olika innovationsgrad

    Kandidat-uppsats, KTH/Integrerad produktutveckling

    Författare :Dante Algkvist Nordfors; Jakob Andersson; [2021]
    Nyckelord :Innovation; product development; product development process; product development models.; Innovation; produktutveckling; produktutvecklingsprocesser; produktutvecklingsmodeller;

    Sammanfattning : Företag över hela världen är beroende av innovation för att vara fortsatt konkurrensstarka på sin respektive marknad. Innovation existerar i olika grad där låg innovation, eller inkrementellinnovation, kan ses som en vidareutveckling av en produkt eller tjänst där mindre ändringar görs. LÄS MER