Sökning: "Höjdkarta"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Höjdkarta.

  1. 1. Procedural Generation of Volumetric Data for Terrain

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Henrique Furtado; [2019]
    Nyckelord :procedural terrain generation; volumetric terrain; thermal erosion; procedural modelling;

    Sammanfattning : A procedural method is proposed to generate volumetric data for terrain using a surface height map and information about materials as input. In contrast to previous explored methods this approach takes advantage of the extensive research on surface terrain generation by adapting the material layers to the topology of the input terrain. LÄS MER

  2. 2. Route planning using multiple attributes : Finding routes other than the shortest for bicycles

    Kandidat-uppsats, KTH/Geoinformatik

    Författare :Emil Plynning; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Congestion and pollution are two ever increasing problems in our would of urbanization. Bicycling is one of the most sustainable means of transport and it is a great way of reducing congestion in cities. LÄS MER

  3. 3. Processuell Kartgenerering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

    Författare :Victor Davidsson; Anders Lundberg; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Processuell Generering Detta projekts syfte var att skapa en algoritm som genom processuell generering skapar höjdkartor för ett spel. Dessa kartor skulle kunna uppfylla en rad kvalitetskrav som sattes upp. För detta genomfördes en förstudie i hur processuell generering fungerar och hur det kan appliceras. LÄS MER

  4. 4. Sitkagranens potentiella merproduktion jämfört med vanlig gran i Hallands län

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

    Författare :Emil Bengtsson; Rasmus Nilsson; [2012]
    Nyckelord :produktionsjämförelse; Picea sitchensis; Picea abies; Halland;

    Sammanfattning : Sitka spruce (Picea sitchensis) is not considered to be a native species to Swedish forests. It´s origin is the pacific coast of Northern America, an area that is dominated by a coastal climate which makes it likely to believe that it would be well suited for growing in the south-west of Sweden. LÄS MER

  5. 5. Utveckling av terräng ochpartikeleffekter med Lightweight Java Game Library (LWJGL)

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

    Författare :Daniel Härnberg; Gustav Wiiala; [2012]
    Nyckelord :LWJGL; Lightweight Java Game Library; OpenGL; Terrain; Heightmap; Particle effects; Particle system; Vertex Buffer Object; LWJGL; Lightweight Java Game Library; OpenGL; Terräng; Höjdkarta; Partikeleffekter; Partikelsystem; Vertex Buffer Object;

    Sammanfattning : Denna rapport ar resultatet av ett examensarbete som har utforts vid institutionen for informationsoch kommunikationsteknik, Kungliga Tekniska Hogskolan (KTH), och omfattar 15 hp. Rapporten presenterar ett arbete dar examensarbetarna har utvecklat en terrang med hojdskillnader och ljussattning, partikeleffekter (CPU-GPU implementering) som liknar ett fyrverkeri, partikeleffekter (GPU implementering) som visar olika monster samt en kamera for att kunna observera spelvarlden fran alla mojliga olika vinklar i 3D med API:et Lightweight Java Game Library (LWJGL). LÄS MER