Sökning: "Hörsel hos elever"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Hörsel hos elever.

  1. 1. Hur väl kan elever i årskurs 2 och 3 lyssna, förstå och minnas? En studie om sambandet mellan narrativ hörförståelse, nonordsrepetition och ordförståelse

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Elin Westerberg; Michelle Dzgoeva; [2023]
    Nyckelord :listening comprehension; narrative ability; nonword repetition; receptive vocabulary; word comprehension; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att belysa eventuella samband mellan narrativ hörförståelse, nonordsrepetition och ordförståelse hos elever i årskurs 2 och 3. Metod: Testning av nonordsrepetition, narrativ hörförståelse samt ordförståelse genomfördes med testmaterial Crosslinguistic Nonword Repetition Test, Lyssna, förstå och minnas samt deltest Ordförståelse från Diagnostisk screening för analys av läs- & skrivförmåga. LÄS MER

  2. 2. FÖREKOMSTEN AV HÖRSELNEDSÄTTNING BLAND VUXNA ELEVER PÅ SFI I ALINGSÅS

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Adelina Podujeva; Hodon Ali; [2019-06-14]
    Nyckelord :hörselnedsättning; nyanlända; svenska som andra språk; SFI; inlärningssvårigheter; funktionsnedsättning; språkinlärning med hörselnedsättning; öronbesvär; hearing loss; newly arrived immigrants; Swedish as a second language; Learning difficulties; disability; language acquisition with hearing loss; ear problems;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att undersöka förekomsten av hörselnedsättning och andra hörsel-­ och öronrelaterade besvär hos vuxna nyanlända samt få en uppfattning om hur de själva upplever sin egen hörsel. Forskningsmetod: Kvantitativ, deskriptiv tvärsnittsstudie. LÄS MER

  3. 3. Effekten av bakgrundsbabbel på elevers förståelse och minne av berättelser och validering av ett nytt hörförståelsetest

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Johanna Carlie; Anouk Dahlquist; [2019]
    Nyckelord :Barn; hörförståelse; narrativer; hörförståelsetest; Lyssna; Förstå och Minnas; LFM; lyssningsvillkor; bakgrundsbabbel; arbetsminne.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: ​Denna studie syftar till att undersöka hur bakgrundsbabbel påverkar hörförståelse på textnivå hos elever i årskurs 2 och 4, samt arbetsminnets betydelse för detta. Det nyutvecklade testet Lyssna, Förstå och Minnas (LFM), som testar förståelse och minne av berättelser (narrativer), inkluderades i metoden. LÄS MER

  4. 4. Att förklara läsförståelse hos förstaklassare : En studie om vilka kognitiva förmågor som förklarar läsförståelse hos barn i årskurs ett

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Logopedi; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Malin Eriksson; Sara Moritz; [2014]
    Nyckelord :Reading comprehension; decoding; fonological awareness; children in first grade; Läsförståelse; ordavkodning; fonologisk medvetenhet; barn i första klass;

    Sammanfattning : Fonologisk medvetenhet, ordavkodningsförmåga, bokstavskunskap och arbetsminneskapacitet har visats predicera den tidiga läsförmågan. Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur dessa olika kognitiva förmågor tillsammans förklarar läsförståelse hos barn i första klass. LÄS MER

  5. 5. Ljudmiljöer i svenska skolor och dess problematiska effekter för lärare och elever : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Hälsoakademin

    Författare :Lisa Öst; Carola Lehto; [2008]
    Nyckelord :Buller i klassrum; Hörsel hos elever; Skolbarn;

    Sammanfattning : Syftet var att undersöka och beskriva hur ljudmiljöer i våra svenska skolor kan se ut. Om problematiska faktorer som buller och höga ljudnivåer förekommer. Syftet var också att besvara frågan om ljudmiljön kan ge negativa effekter på elever och lärares hälsa samt på elevernas kognitiva och perceptuella förmågor. LÄS MER