Sökning: "Hörsel pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Hörsel pedagogik.

  1. 1. ” När jag fick mina hörapparater för första gången, - vilken skillnad det var ” : Sex unga vuxnas egna upplevelser och erfarenheter av användandet av hörhjälpmedel under skoltiden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jennie Aldelöv; Anna Widén; [2023]
    Nyckelord :hörselnedsättning; hörsel; hörapparat; tekniska hörhjälpmedel; skolmiljö; socialkonstruktionismen; ungdomar; narrativ; kvalitativa metoder;

    Sammanfattning : Alla som går i skolan ska ha tillgång till en likvärdig utbildning oavsett om de har en funktionsnedsättning eller inte. Enligt tidigare forskning kan konsekvenserna bli stora av att eleverna med hörselnedsättning inte använder sina hörhjälpmedel, då de har svårare att följa med i undervisningen och i social interaktion. LÄS MER

  2. 2. Investigation into the pedagogical value of demonstrating deliberate design deficiencies in PCB design instruction

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Björn Sunedal; [2021]
    Nyckelord :PCB design; Interactive Lecture Demonstration; PODS; pedagogy; PCB-konstruktion; Interaktiv föreläsningsdemonstration; PODS; pedagogik;

    Sammanfattning : Universities and other higher education institutions have been struggling with high levels of student dropouts and poor graduation rates for a long time. As a result, there has been an interest in modifying traditional teaching techniques and implementing new ones to improve student learning outcomes. LÄS MER

  3. 3. "Man kan ju inte pysa allt". Fem svensklärares erfarenheter av bedömning och betygssättning av gymnasieelever med hörselnedsättningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Ehrnberg; [2014-03-31]
    Nyckelord :betygssättning; bedömning; pysparagrafen; hörselnedsättning; inkludering; hörsel- specialklass; formativ summativ bedömning; Sv1 A;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur gymnasielärare i Svenska 1 arbetar med betygssättning och bedömning av elever med hörselnedsättningar, både i vanliga skolor såväl som i hörsel-/specialklasser. Undersökningen tar även upp undantagsbestämmelsen, den så kallade pysparagrafen, samt belyser hur denna tillämpas och/eller om lärare istället anpassar undervisningen under kursens gång. LÄS MER

  4. 4. Screeningplanen i praktiken

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Susanna Andersson; Pernilla Sjöstrand; [2012-02-16]
    Nyckelord :screeningplan; normerade tester; läs- och skrivsvårigheter; kompensation;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka på vilket sätt specialpedagoger/speciallärare använder Screeningplanen i sin verksamhet samt om och i så fall hur Screeningplanen har förändrat deras syn på elevers läs- och skrivutveckling. Ett underliggande syfte är att undersöka vilka pedagogiska insatser som sätts in som träning och kompensation så att skolan kan stötta eleven i sin läs- och skrivutveckling. LÄS MER

  5. 5. Lärares svenskundervisning utifrån elevers inlärningsstilar i de tidiga skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Eva Norén; Anna Saxin Ohlsson; [2008]
    Nyckelord :auditiv; inlärningsstilar; kinestetisk; svenskundervisning; tidigare skolåren; visuell;

    Sammanfattning : Det finns forskning som hävdar att undervisningen bör grunda sig på den enskilde elevens personliga inlärningsstil och den härstammar främst från USA. En del svenska forskare försöker också lansera denna undervisningsform i den svenska skolan. LÄS MER