Sökning: "HANNA LINDGREN"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden HANNA LINDGREN.

  1. 1. Kontrollens vara eller inte vara? En jakt på det levande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Hanna Göland; [2023-07-03]
    Nyckelord :skådespelare; skådespeleri; föreställningsperiod; spelperiod; återskapa; upprepa; kontroll; avspänning; preparation; förberedelse; acceptans;

    Sammanfattning : På vilket sätt bör skådespelaren arbeta för att leverera en föreställning kväll efter kväll? Hur kan jag och ensemblen tillsammans förhålla oss till det överenskomna, men samtidigt vara närvarande i vad som händer i stunden, och hålla föreställningen levande? Arbetet utgår bland annat från praktiska undersökningar under min praktikperiod på Östgötateatern och samtal med skådespelarna Jesper Barkselius och Lisa Lindgren. Jag har även inspirerats av texter ur böcker som bland annat Skådespelarens musikalitet av Sven Bjerstedt där han intervjuat skådespelare om skådespeleri i relation till det levande och vad det är att spela en föreställning. LÄS MER

  2. 2. Erfarenhet läker inte alla sår : Sjuksköterskans erfarenhet av att vårda patienter med svårläkta sår, en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Hanna Lindgren; Rebecca Ridderskär; [2023]
    Nyckelord :Experience; holism; hard-to-heal wounds; nurse; person-centered care; Erfarenhet; holism; personcentrerad vård; sjuksköterska; svårläkta sår;

    Sammanfattning : Bakgrund: Svårläkta sår drabbar cirka två procent av Sveriges befolkning och tar stora resurser från vården där personalkostnaden är den största. Svårläkta sår har också en stor negativ påverkan på patientens livskvalitet i form av smärta, bundenhet till omläggningar och social isolering. LÄS MER

  3. 3. Utmaningar och strategier kring jämställdhet i SO-undervisningen för årskurs 4-6

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Kirubel; Hanna Lindgren; [2022]
    Nyckelord :equality; strategies; challenges; teachers; intersectionality; jämställdhet; strategier; utmaningar; lärare; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de utmaningar som lärare erfar i relation till undervisning om jämställdhet i de samhällsorienterade ämnena för årskurs 4–6, samt de strategier som de använder för att hantera dessa utmaningar. Studien har undersökts utifrån följande frågeställningar: Vilka utmaningar möter lärare när de undervisar om jämställdhet i de samhällsorienterade ämnena? Vilka strategier använder sig lärare av för att hantera dessa utmaningar? För uppsatsens syfte har författarna använt sig av en kvalitativ undersökningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Tingsrättens handlingsutrymme: En studie om hur tingsrätten framställer barnets bästa i frågor om vårdnad

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Rättssociologiska institutionen

    Författare :Ellen Josefsson; Hanna Krona; Ebba Lindgren; [2022]
    Nyckelord :Handlingsutrymme; Principen om barnets bästa; Tingsrätten; Vårdnadstvist; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to research how the principle of the best interest of the child expresses itself in custody disputes. The subject is based on how the principle does not have a clear description in the law. LÄS MER

  5. 5. Utmaningar och strategier kring jämställdhet i SO-undervisningen för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Johanna Kirubel; Hanna Lindgren; [2022]
    Nyckelord :equality; strategies; challenges; teachers; intersectionality; jämställdhet; strategier; utmaningar; lärare; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de utmaningar som lärare erfar i relation till undervisning om jämställdhet i de samhällsorienterade ämnena för årskurs 4–6, samt de strategier som de använder för att hantera dessa utmaningar. Studien har undersökts utifrån följande frågeställningar: Vilka utmaningar möter lärare när de undervisar om jämställdhet i de samhällsorienterade ämnena? Vilka strategier använder sig lärare av för att hantera dessa utmaningar? För uppsatsens syfte har författarna använt sig av en kvalitativ undersökningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER