Sökning: "HBTQ -personer"

Visar resultat 1 - 5 av 255 uppsatser innehållade orden HBTQ -personer.

  1. 1. HBTQ+ perspektiv i historieundervisning : En översikt av forskning kring HBTQ+ representation i historieläromedel samt metoder för inkludering av HBTQ+ perspektiv i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Selma Zupcevic; Hannes Persson; [2024]
    Nyckelord :history education; LGBTQ representation; secondary school; textbooks;

    Sammanfattning : The problematic aspect of including LGBTQ+ perspectives in history education is that history textbooks might not contain a sufficient quantity or quality of LGBTQ+representation, in addition teachers might not be sufficiently equipped to teach history with LGBTQ+ perspectives. The purpose of this overview is to compile research regarding how LGBTQ+ perspectives are represented in the history subject in addition to which methods history teachers can use in order to include it in their teaching. LÄS MER

  2. 2. Fortsätt och Gör : En Kvalitativ Studie av Bibliotekens Arbete med HBTQ+-ungdomar.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lovisa Munter; Adam Sihlén; [2024]
    Nyckelord :low-intensity meeting place; empathetic services; HBTQ -ungdomar; HBTQ-ungdomar; tematisk analys; låg-intensiva mötesplatser;

    Sammanfattning : LGBTQ+-youth under the age of 18 is a vulnerable group with few accessible meeting-places. We wanted to examine the library’s role in facilitating a meeting-place for this group, through qualitative interviews with various library personnel. The in-terviews were analyzed using Braun & Clarkes (2006) process for thematic analysis. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogen under det regnbågsfärgade paraplyet : Det normkritiska uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Erica Wall; Anna Smith; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; läroplan; hbtq; tillgänglig lärmiljö; genus; skolutveckling; förändringsagent; subjektsposition; normer; heteronormativitet; normkritiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie är att bidra med kunskap om hurspecialpedagogen tolkar det normkritiska uppdraget och hur hen beskriver sin egen kunskapoch förmåga att implementera och driva detta uppdrag i verksamheten. Tidigare forskningvisar hur en hbtq-inkluderande läroplan tenderar att generera begränsad förändring av skolansom verksamhet och att elever efterfrågar större synlighet av frågorna i den dagligaundervisningen. LÄS MER

  4. 4. ”Man har liksom oändligt med möjligheter och det är väldigt befriande” : En studie om ickebinära transpersoners minoritetsglädje och positiva erfarenheter

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefin Ekesbo; [2023]
    Nyckelord :transgender; lgbtq ; minority joy; positive experiences; non-binary; agender; genderfluid; thematic analysis; authenticity; gender euphoria; trans community; gender-affirming care; gender dysphoria; well-being; quality of life; minority stress; qualitative research; lgbtq-research; transpersoner; hbtq ; minoritetsglädje; positiva erfarenheter; ickebinär; könslös; agender; flytande könsidentitet; tematisk analys; autenticitet; könseufori; transcommunity; transvård; könsbekräftande vård könsdysfori; välmående; livskvalité; minoritetsstress; kvalitativ forskning; hbtq-forskning;

    Sammanfattning : Transpersoner i Sverige har en ökad risk för psykisk ohälsa, samtidigt som cirka hälften har god livskvalité. Då de positiva hälsofaktorerna för gruppen är underbeforskat, framför allt för ickebinära transpersoner, var studiens syfte att undersöka vilka positiva erfarenheter (minoritetglädje) ickebinära transpersoner har av att tillhöra minoritetsgruppen. LÄS MER

  5. 5. Mötet mellan sjukvården och HBTQ+-individer : En kvalitativ litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Maja Klaxman; AliJan Ahmadi; [2023]
    Nyckelord :Experiences; healthcare; lgbtq ; nursing; patient experience; Hbtq ; omvårdnad; patientupplevelser; sjukvård; upplevelser;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund Synen på hbtq+-individer (homo-, bi-, trans, queer +) och rättigheterna runt omkring har inte alltid varit vad det är idag. Det ansågs vara kriminellt att ha en samkönad partner fram till 1944 och att vara homosexuell ansågs vara en sinnessjukdom fram till 1979. LÄS MER