Sökning: "HEMMILJÖ OCH UNDERVISNINGEN"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden HEMMILJÖ OCH UNDERVISNINGEN.

  1. 1. Förväntningar på sexualundervisningen i högstadieskolor och samtal i hemmiljöer : Skolledares och vårdnadshavares förväntningar på sexualundervisningen och i vilken utsträckning den kompletteras med samtal i hemmen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sofia Ekdahl; [2023]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke och relationer; skolledare; vårdnadshavare; förväntningar; undervisning; läroplan;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad vårdnadshavare och skolledare förväntar sig av högstadieundervisningen i sexualitet, samtycke och relationer. Undersökningen utgjordes av en kvantitativ studie med inslag av kvalitativ analys. LÄS MER

  2. 2. En kunskapsöversikt om multimodala arbetssätt och deras inverkan på elevers tidiga läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Suzann Patron; Karl Wibacke; [2023]
    Nyckelord :Identitetsskapande; läs- och skrivinlärning; läsförståelse; motivation; multimodalitet; semiotik; tidiga skolåren.;

    Sammanfattning : I läroplanen kan man läsa att eleverna ska stimuleras att uttrycka sig genom estetiska uttrycksformer. Begreppet multimodalitet står inte explicit uttryckt men kan tolkas in i vissa delar av läroplanen. LÄS MER

  3. 3. Läsläxans vara eller icke vara : En systematisk litteraturstudie över faktorer som påverkat synen på läsläxan, förr och nu

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emmy Lankestad Ekrot; [2021]
    Nyckelord :reading homework; homework; primary school; literacy; the history of school; influencing factors; läsläxa; läxor; lågstadiet; läskunnighet; skolans historia; påverkansfaktorer;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att lyfta fram faktorer som påverkat och påverkar synen på läsläxan genom skolans framväxt. Läsläxa är ett fenomen som finns i de flesta skolor och klasser. Läsläxan har haft olika former och påverkats av skolans utveckling genom historien. LÄS MER

  4. 4. Vad påverkar barns läsinlärning i svenskundervisning? En litteraturstudie om barns möte med läsning i både skola och hemmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Wartanian; Felicia Höjman; [2018]
    Nyckelord :Lärandemiljö; läsinlärning; högläsning; läsundervisning;

    Sammanfattning : Vid skolstart har varje enskild elev olika förutsättningar, erfarenheter och bakgrund som kan påverka elevens läsinlärning. Undervisningen bör anpassas efter varje elev och därför är det betydelsefullt att lärare besitter goda kunskaper inom läsundervisning. LÄS MER

  5. 5. De Abrahamitiska kvinnorna : Kvinnans synlighet och frånvaro i läromedel inom ramen för ämneslärarutbildningen i religionsvetenskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Anna Olsson; Ellinor Gabrielsson; [2016]
    Nyckelord :Kvinnosyn religioner; kvinnor; kvinnor och män samt Abrahamitiska kvinnor;

    Sammanfattning : Denna uppsats berör kvinnornas synlighet i läromedel inom ramen för den akademiska kursen Historien om Abrahams Gud där islam, judendom och kristendom berördes. Vi antar ett genusteoretiskt perspektiv för att belysa kvinnors synlighet och närvaro. LÄS MER