Sökning: "HUR-projektet"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade ordet HUR-projektet.

  1. 1. Megaprojekt och Maktspel : En studie om megaprojektets paradox i förhållande till utbyggnaden av stambanor för höghastighetståg

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Diba Mortazavi; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur projektet om utbyggnad av stambanor för höghastighetståg har sett ut i relation till paradoxen för megaprojekt och hur detta kan förstås genom maktteorin. Studien grundar sig på en intervju- och dokumentstudie. LÄS MER

  2. 2. Empowering Wind Power Development Through Tiering : Investigating the Role of Regional Governance in Värmland

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Patrick Lundmarck; [2023]
    Nyckelord :Sustainable Development; Wind power planning; Collaboration; Participation; Tiering; Regional governance; Sweden; Hållbar utveckling; Vindkraftsplanering; Samverkan; Delaktighet; Tiering; Regional styrning; Sverige;

    Sammanfattning : In the light of the on-going climate emergency and energy crisis, wind power has been described as a rapid pathway towards increasing the share of renewable energy as well as electricity production. However, time consuming and complex permitting processes has been a central obstacle for the transition to take place. LÄS MER

  3. 3. När världar möts i klassrummet : SFI-studerandes upplevelser av att träffa skolelever i projektet "Världen finns här"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Eva-Pia Wenger; [2023]
    Nyckelord :empowerment; identitetsförhandling; invandrare; investering; service-learning; projekt; SFI; skolbarn; utbytesträffar;

    Sammanfattning : Projektet ”Världen finns här” är ett försök att skapa ömsesidigt utvecklande möten mellan studerande på SFI (Svenska för invandrare) och elever i grund- och gymnasieskolan, genom att ordna utbytesträffar där båda grupperna lär av varandra. I den här kvalitativa studien har jag undersökt hur projektet upplevs ur SFI-elevernas perspektiv, genom semistrukturerade intervjuer med fem invandrare som deltog i utbyten med gymnasieklasser under hösten 2022. LÄS MER

  4. 4. Monteringsfixtur för uppbyggnad av väggmodul

    M1-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Sara Olsson; David Lundmark; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The following report is written at bachelor level at Mälardalens university in Eskilstuna, Sweden. The project involves improving the existing mounting fixture for walls, for the company Husmuttern AB in Eskilstuna. Husmuttern AB is a company that manufactures modular houses from standardized components. LÄS MER

  5. 5. Medborgardialog med barn : en fallstudie av tre skånska kommuners erfarenheter av dialogmetoden Arkitektur i skola

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Julia Sandqvist Wedin; [2023]
    Nyckelord :medborgardialog; barnkonventionen; barns perspektiv; barnperspektiv; deltagande; inflytande;

    Sammanfattning : Inkludering av barn i medborgardialoger har blivit allt vanligare inom kommunala planeringsprocesser. I och med att Barnkonventionen blivit svensk lag har det dessutom resulterat i att frågor kring barns inflytande och rättigheter kopplat till dialog och planering fått ökad uppmärksamhet. LÄS MER