Sökning: "HVO."
Visar resultat 16 - 20 av 44 uppsatser innehållade ordet HVO..
16. Is Biogas a resource-efficient vehicle fuel forBollnäs Kommun fleet? : An emission-based comparison between the current Bollnäs Kommun fleet with aNatural Gas Vehicle based fleet.
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekoteknik- och hållbart byggandeSammanfattning : Sweden has recently increased its efforts to reach net-zero greenhouse gas emission by 2045.The purpose of this study is to assess the feasibility for Bollnäs municipality to meet itsenvironmental goals through the conversion of its current fleet to a Natural Gas Vehicle basedfleet. LÄS MER
17. Greenhouse Gas Emissions Reduction in the Heavy-Duty Transport Sector - A Case Study of Renewable Energy Carriers in Sweden
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för energivetenskaperSammanfattning : Den svenska transportsektorn står för ungefär en tredjedel av landets totala utsläpp av växthusgaser och släppte 2019 ut 16,4 Mt CO2-ekvivalenter. Av dessa står den tunga vägtrafiken för cirka 20 % och är efter passagerarfordonen den största källan till utsläpp av växthusgaser inom sektorn. LÄS MER
18. Livscykelanalys av betongbro i produkt- och produktionsskedet – åtgärder för att minska klimatavtrycket
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Utsläpp av växthusgaser bidrar till global uppvärmning som är ett hot mot vårt klimat. Sveriges långsiktiga klimatmål är att inte ha några nettoutsläpp senast år 2045. Infrastrukturen står för en betydande del av klimatpåverkande utsläpp. LÄS MER
19. Batterier som reservkraft i lågspänningsnät med solceller
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för Industriell ekonomi, Elektro- och MaskinteknikSammanfattning : Examensarbetet är skrivit som en fallstudie där syftet är att säkerställa Trollhättan Energi AB:s kunder får en avbrottsfri elleverans under ö-drift samt att företaget kan minska utsläppen av fossilbränslen från en dieselgenerator under ö-drift. Den nya strategin utförs genom att ersätta dieselgeneratorer som används för ö-drift med laddningsbara batterier. LÄS MER
20. Evaluation of transition towards zero emission commuter ferries : Comparative Analysis of Fuel-based and Battery-based Marine Propulsion System from financial and environmental perspectives
Master-uppsats, KTH/Marina systemSammanfattning : The purpose of this study is to compare the life-cycle cost and environmental impact of the existing fuel-based propulsion system, on public commuter ferries in Stockholm, with a battery based propulsion system. The study is divided into multiple layers. LÄS MER