Sökning: "Hallsituation"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Hallsituation.

  1. 1. Finns det lärnade & gemenskap i en rutinsituation som påklädning? : En studie om hur förskollärare resonerar om läroplansmålen i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Moa Lahtinen; Ella Carlsson; [2020]
    Nyckelord :Hallsituation; rutinsituation; påklädning; lärande; gemenskap; pedagogiska strategier; språkanvändning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Att utveckla barns språk och kommunikation : Pedagogens roll i barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isabelle Dragija; Engela Maliqaj; [2020]
    Nyckelord :språk; språkutveckling; kommunikation; förskola;

    Sammanfattning : Inledning Språket är en naturlig del av livet och redan i tidig ålder uttrycker sig språket på olika sätt. Det är då viktigt att pedagogerna skapar förutsättningar för att barn ska få en fortsatt utveckling i språket. I Läroplan för förskolan 18 (Lpfö 18, s. LÄS MER

  3. 3. Förskolans hall : Yngre barns språklärande vid påklädningssituationer

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Frida Hallberg; Wynja Nyberg; [2017]
    Nyckelord :Förskola; hall; hallsituation; yngre barn; pedagog; språklärande; kommunikation; stöttning; vardagssituationer;

    Sammanfattning : Forskning om barns språklärande visar att det är i vardagssituationer som barn har stor möjlighet att utveckla sitt språk och i denna studie har syftet varit att undersöka vilka språklärandesituationer som synliggörs i kommunikationen mellan pedagoger och barn i förskolans hall. Studien utgår från följande frågeställning: På vilka sätt kommunicerar pedagoger med barn i åldern 1-3 år vid påklädningssituationer i hallen och hur kan denna kommunikation bidra till språklärande? Vi har valt detta ämne då våra eftersökningar visar att forskningen kring språklärande i förskolans hall är begränsad. LÄS MER

  4. 4. ”Alla barn ska erbjudas allt” : En studie om pedagogers syn på och arbetssätt kring genus i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Hörnell; Sandra Strandberg; [2014]
    Nyckelord :Förhållningssätt; Könsmönster; Kunskap; Reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa olika synsätt kring genus som finns bland tre arbetslag inom förskolans verksamhet, den syftar även till att lyfta fram olika arbetssätt kring genus som används. Metoderna som använts för att samla in empiri till studien var gruppintervjuer med tre arbetslag på tre olika förskolor från samma kommun i Sverige, samt även observationer på varje förskola. LÄS MER

  5. 5. Vardagsmatematik iförskolan : Pedagogens synliggörande av matematiska begrepp i en hallsituation

    M1-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Laila Ekdahl; Janet Jansson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med vår rapport är att undersöka om pedagoger använder sig av matematiska begrepp vid på- och avklädning i en hallsituation. Vi observerade pedagoger under på- och avklädningssituationer samtidigt som vi löpande gjorde anteckningar om vilka matematiska begrepp pedagogerna använde sig av. LÄS MER