Sökning: "Halvstrukturerad intervjumetod"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Halvstrukturerad intervjumetod.

  1. 1. Reflektion i bildämnet : En undersökning om den skriftliga reflektionens möjligheter och dilemman i bildämnet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Jessica Petersson; [2018]
    Nyckelord :Skriva; lära; reflektion; process; arbetsmetod; bildpedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka den skriftliga reflektionens möjligheter och dilemman för lärande i bildämnet hos tre utbildade bildlärare på högstadiet, utifrån det sociokulturella perspektivet. Studiens frågeställningar är: Vilka möjligheter ser bildläraren att den skriftliga reflektionen gör för elevens lärande i bildämnet samt vilka dilemman ser bildläraren att den skriftliga reflektionen medför? Halvstrukturerad intervjumetod användes för insamling av empiri. LÄS MER

  2. 2. SASHIKO Japanskt broderi i textilslöjdsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Inga-Lill Eliasson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien bygger på mitt eget intresse för broderitekniken Sashiko. Jag valde attpröva sashiko som arbetsområde i undervisningen då jag arbetade somtextillärare. Jag upplevde att sashiko kunde anpassas till styrdokumenten, atteleverna kunde arbeta på olika nivåer och att resultatet av det de producerade blevväldigt lyckat. LÄS MER

  3. 3. Strategier för motivation : en kvalitativ studie om pedagogiska strategier för elevmotivation inom idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Rozalin Ishak; Izla Akan; [2016]
    Nyckelord :strategier; inre motivation; yttre motivation; amotivation; elevers lärande; individanpassning.;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare arbetar för att motivera omotiverade elever att delta i undervisningen i idrott och hälsa. Studiens frågeställning är: hur arbetar lärare med de elever som saknar motivation i undervisningen idrott och hälsa? Metod Studien har en kvalitativ ansats och bygger på fem lärarintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Nyckeln till frisöryrkets lärande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Beronius; [2015-07-29]
    Nyckelord :Erfarenhetslärande inom hantverk; Känsla; Formspråk; Färg;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få en inblick i personligt uppfattat lärande under utbildning till yrket frisör, ur hantverkarens perspektiv. Frågeställningarna som förde studien var följande: Berätta varför valet föll på frisöryrket? Vad är en skicklig frisör? Tankar om personligt bidragande faktorer som hjälper i utvecklingen att bli en skicklig frisör? Vad är det grundläggande för att uppfattas som en skicklig frisör? Teori: Grundtanken i ett sociokulturellt perspektiv handlar om samspel. LÄS MER

  5. 5. Genuspedagogik idag : En kvalitativ studie om synen på genuspedagogiskt arbete i olika förskoleverksamheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Nordin; [2014]
    Nyckelord :genuspedagogik; normbrytning; genus i förskolan; traditionella könsroller;

    Sammanfattning : Denna studie har haft syftet att undersöka hur pedagoger som arbetar på förskolor med genuspedagogisk inriktning och pedagoger som arbetar på förskolor utan uttalad genusinriktning ser på genuspedagogik, samt på vilka sätt dessa olika verksamheter kunde påverka pedagogernas genuspedagogiska arbete. Tidigare forskning har visat att det under olika omständigheter finns svårigheter att genomföra ett genuspedagogiskt arbete. LÄS MER