Sökning: "Handdockan"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Handdockan.

  1. 1. LÄRA MED DOCKOR : En undersökning om handdockors performativa,kommunikativa och utmanande möjligheteri bildundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Katja Serrander; [2022]
    Nyckelord :Dockor; handdockan som redskap; bildundervisning; performativ;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om de lärprocesser som skapandet av handdockor i bildundervisningen erbjuder. Det är inte materialen i sig som står i centrum, utan det är vad materialen gör när de kombineras och bearbetas och hur det kopplas till olika lärprocesser som min undersökning haft som syfte att undersöka. LÄS MER

  2. 2. Handdockan i förskolan, en kommunikativ medspelare eller endast en leksak? : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattning av handdockan som redskap i den pedagogiska verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Söderlund; [2022]
    Nyckelord :Mediering; Närmaste proximala utvecklingszonen; Kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka förskollärares uppfattning av användandet av handdockan i pedagogisk verksamhet samt deras uppfattning om dess betydelse för barns lärande och utveckling. Utifrån resultatet som framkom i studien så tillhör det inte vanligheten att man använder handdockan som ett medel i barns lärande. LÄS MER

  3. 3. Dockans möjligheter i förskolans undervisning : En kvalitativ intervjustudie om handdockan i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Malin Jarflod; Anette Lind; [2018]
    Nyckelord :Handdockor; förskola; pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att uppmärksamma handdockan och dess möjligheter som ett pedagogiskt redskap i förskolans undervisning. Tidigt fick vi uppfattningen om att handdockor mer frekvent användes förr jämfört med nu och med detta som bakgrund valde vi därför att fördjupa oss i ämnet och undersöka det närmare. LÄS MER

  4. 4. Handdockan i förskolans verksamhet : Ett verktyg, flera synsätt och många möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Terese Hultgren; [2016]
    Nyckelord :Hand puppet; Preschool; Sociocultural perspective; Tool; Zone of proximal development; Communication; Motivation; Handdockan; Förskola; Sociokulturellt perspektiv; Verktyg; Proximal utvecklingszon; Kommunikation; Motivation;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att studera förskollärares olika synsätt på handdockan i förskolan. För att undersöka detta använde jag metoden gruppintervju, vilket gav mig möjligheten att intervjua tre förskollärare samtidigt. LÄS MER

  5. 5. Handdockan- Ett medierande redskap i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Carina Källvik; [2014]
    Nyckelord :Hand puppet; Mediating tool; Play activities; Pre-school; Puppet play; Förskola; Handdocka; Handdockslek; Lekformer; Medierande redskap;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har sitt fokus på förskolebarnens lek och dess olika former med handdockan. Syftet med denna studie var att undersöka hur barnen intregerar med handdockan och hur de använder dem som medierande redskap. Undersökningen var utförd som en observationsstudie av barnen på en förskola i åldern 3-5 år. LÄS MER