Sökning: "Handelns egna varumärken EVM"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Handelns egna varumärken EVM.

  1. 1. Hur handelns egna märkesvaror påverkar konsumentens upplevda variation inom ett sortiment

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Källmin; Andreas Bengtsson; [2006]
    Nyckelord :EMV; EVM; dagligvaruhandeln; livsmedelbranschen; variation; mångfald; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen syfte är att ur ett konsumentperspektiv förklara huruvida det finns ett samband mellan konsumentens upplevelse av variationen och förekomsten av EMV inom ett sortiment. Teori En genomgång av befintlig teori rörande områdena konsumentupplevd variation, konsumentupplevd kvalite och EMVs inverkan på faktisk variation som har legat till grund för utformning av vår teoretiska referensram. LÄS MER

  2. 2. Transportförpackningar och marknadsföring av frukt och grönt inom dagligvaruhandeln : en pilotstudie i Sverige och Tyskland

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Crop Science

    Författare :Åsa Andersson; [2004]
    Nyckelord :transportförpackningar; marknadsföring; frukt och grönt;

    Sammanfattning : The logistic business Svenska Retursystem AB was founded by the Swedish retail sector in the year 2000, and their introduction of a grey plastic crate to the supply chain for perishable goods changed the situation for the swedish horticultural sector. The new system revealed several challenges to be tackled by all actors, from the small family firm to the bigger organisations. LÄS MER

  3. 3. Hur upplever konsumenter handelns egna varumärken och leverantörernas varumärken i förhållande till varandra och i dagligvaruhandelns butikskontext?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karin B Alm; [2003]
    Nyckelord :Handelns egna varumärken EVM ; producerande leverantörers varumärken LVM ; butikskontext; konsumentperspektiv; Categoryent Management; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie inom den svenska dagligvaruhandeln är att studera vilken attityd konsumenter har och varför, när de värderar utbudet av EVM och LVM i butiken. Jag ville ta reda på vilka attibut och känslomässiga värden det är som påverkar konsumenten när, hon/han i sitt medvetnade positionerar EVM och LVM i förhållande till varandra. LÄS MER

  4. 4. Dagligvaruandelns egna varumärken och dess marknadsstrukturella konsekvenser på den svenska marknaden

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Ulver; [2003]
    Nyckelord :Handelns egna varumärken EVM ; Marknadsandelar; Prisnivå; Promotion; Differentieirng; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka eventuella samband mellan EVM-förekomst och de marknadsstrukturella faktorernas prisnivå, prispromotion samt differentiering och diskutera vilka konkurrens- och konsumentsrelaterade konsekvenser dessa eventuella samband kan tänkas få. Slutsats: Resultaten visar inte på några samband mellan huvudvariabeln, EVM’s marknadsandelar, och prisnivå. LÄS MER