Sökning: "Handelshus"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Handelshus.
1. Riskfylld handelskapitalism och västindiska marknader. Handels- och sjöfartskontakter mellan Göteborg och Västindien 1782 – 1806
Master-uppsats,Sammanfattning : I denna uppsats undersöktes handelssjöfarten mellan Göteborg och Västindien under tidsperioden 1782 – 1806. Syftet var undersöka handeln mellan de två regionerna för att få bättre kunskap om lokala handelshus koppling till det globala fenomen som koloniseringen av Västindien innebar. LÄS MER
2. J.H.Dieden Gårdsskrivaren som skapade Malmös största handelshus
L3-uppsats, Malmö universitet/Institutet för studier i Malmös historia (IMH)Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Fyra sätt att äga ett handelshus - Ägarstrukturens effekter med avseende på risk och utdelning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Even though companies can work with similar activities within the same industry, their ownership structures can vary widely. The owners can be independent individuals, employees, investment companies, families who have been in control through several generations and even nonprofit foundations. LÄS MER
4. Harmoniserad intäktsredovisning för detaljhandeln -En studie av fem handelshus: ICA, COOP, Axfood, Tesco och Siba
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund: De två globala normsättarna IFRS och FASB arbetar hårt för att ta fram en första global standard om intäktsredovisning. Eftersom IFRS är principbaserad och en principbaserad redovisning lättare kan öka jämförbarheten är det IFRS som har fått ett större genomslag på den internationella redovisningen. LÄS MER
5. Mellanhändernas förändrade roll - En studie av intermediärernas funktioner i den svenska hemelektronikbranschen
D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: En intermediär, eller en mellanhand, är en aktör som finns mellan köpare och en säljare på en marknad och som koordinerar utbytet av varor och tjänster, antingen genom att köpa varor eller tjänster från en säljare och förmedla detta till en annan köpare eller genom att hjälpa köpare och säljare att mötas och utföra transaktioner. På senare år har mellanhändernas plats i branschers värdekedjor ifrågasatts genom den så kallade disintermediationshypotesen. LÄS MER