Sökning: "Handikapp barn i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Handikapp barn i förskolan.

  1. 1. "HAN SKADAS INTE AV DEN HAN ÄR" - En intervjustudie med föräldrar och nära anhöriga till barn med Selektiv Mutism om gynnande och missgynnande faktorer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Sandra Kremer; [2016]
    Nyckelord :förälder; KASAM; selektiv mutism; sociala representationer; pedagog; psykisk ohälsa; Selektiv mutism; Selektiv Mutism; förskola; preschool; parent; SOC; selective mutism; social representations; educator;

    Sammanfattning : ”HAN SKADAS INTE AV DEN HAN ÄR”- EN INTERVJUSTUDIE MED FÖRÄLDRAR OCH NÄRA ANHÖRIGA TILL BARN MED SELEKTIV MUTISM OM GYNNANDE OCH MISSGYNNANDE FAKTORER I FÖRSKOLANSANDRA KREMERKremer, S. ”Han skadas inte av den han är” – En intervjustudie med föräldrar och nära anhöriga till barn med Selektiv Mutism om gynnande och missgynnande faktorer i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Introducera TAKK med GAKK i förskolan : En webbsida för pedagoger i förskolan: Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation tillsammans med grafisk alternativ och kompletterande kommunikation för barn i åldrarna 1-3år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Martina Malmberg; Viktoria Evertsson; [2014]
    Nyckelord :tidig kommunikation; tidig talspråkutveckling; TAKK; GAKK; yngre barn; förskolan; digital webbsida;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Den framtagna produkten är i form av en webbsida. Webbsidan ser vi som ett verktyg riktat till pedagoger som vill introducera tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) tillsammans med grafiskt bildstöd som alternativ och kompletterande kommunikation (GAKK) i förskolan för barn i åldrarna 1-3 år. LÄS MER

  3. 3. Hur blir barn med Downs syndrom bemötta i förskolan och skolan/särskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linn Persson; [2012]
    Nyckelord :Barn; Downs syndrom; Familj; Handikapp; Skola; Stöd;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet fokuseras på Downs syndrom. Jag valde att undersöka bland annat hur barn med syndromet blir bemötta av personal och andra barn när de börjar i förskolan och skolan/särskolan och hur personalen anpassar verksamheten för att barnet ska trivas. LÄS MER

  4. 4. Hur förhåller sig förskolans personal gentemot barn med låg självkänsla? : En studie mellan två förskolor

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Hanna Nordin; [2012]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskola; självkänsla; pedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrunden i denna studie inleds med en introduktion utav studien där olika teorier diskuteras vilka har koppling till pedagogers förhållningssätt. Därefter belyses studiens teoretiska utgångspunkt där det bl.a. beskrivs hur en individ kan agera samt kan bli påverkad av sin omgivning. LÄS MER

  5. 5. Dolda handikapp i förskolan : Hur upplever föräldrar och pedagoger att ha dessa barn i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Anna Kristensson; Catarina Franzèn; [2007]
    Nyckelord :ansvar; blödarsjuka; förhållningssätt; föräldrarkontakt; gluten pedagoger;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan står det: ”Omsorg om det enskilda barnets välbefinnande, trygghet, utveckling och lärande skall prägla arbetet i förskolan. Hänsyn skall tas till barnets olika förutsättningar och behov.” (s.4) Det är upp till pedagogerna att anpassa den pedagogiska verksamheten så den passar alla barn. LÄS MER